söndag 11 oktober 2020

En smakebit på søndag - Den lilla bokbussen i Provence

Jag har haft en lugn och skön vecka och helgen fortsatte på samma sätt. På lördagen var maken och tog in det sista från trädgården när det blåste rätt så kallt medan jag satt inne i värmen och njöt av en mugg varm te och läste. Men lite (mycket lite) fick jag också gjort, jag pysslade om mina växter lite(trevligt att äntligen kunna göra sånt också), det var dags att ta bort det vissna blommor, gallra bladen lite och vattna. Troligtvis blir söndagen minst lika lugn då det enda som behöver göras är matlista och inköpslista för kommande vecka. Resten av dagen har vi inga måsten utan kan göra vad vi vill (läsning för mig). Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker..

Min smakbit kommer från sidan 82 i Den lilla bokbussen i Provence av Nina George (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Ur hennes perspektiv representerade böcker det yppersta av forntidens magi. De synliggjorde verkligheter som hade förtigits. De förvandlade läsare, omdanade dem och öppnade dörren till någon helt annans huvud, till en helt annan kropp, oavsett om den råkade ha varit död i hundratals år. Läsarna utforskade ett främmande medvetande, drömde andras drömmar, bebodde kroppar som inte var deras egna, upplevde känslorna hos främlingar i nöd, förtvivlan och lidelse, reste genom okända länder och förflutna tider, till parallella universum. De kunde vara gamla, eller småbarn igen, eller ha ett annat ansikte och en annan hudfärg"

11 kommentarer:

  1. en bok jag vill läsa, tack för smakbiten, önskar en fin söndag.

    SvaraRadera
  2. Den där är jag lite nyfiken på. Som alltid när det handlar om en bok med någon med bok i titeln.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Bok om böcker lockar alltid :-)

    SvaraRadera
  4. Känner till författaren och böckerna men har inte läst.Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Den har jag inte läst ännu men vill.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten, ska läsa den så småningom

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbit, inte riktigt min genre, idag har varit en innepysslardag då 20 mm regn har fallit i södra Dalarna

    SvaraRadera
  8. jag känner till den här boken, men jag har inte läst den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  9. Så koselig. Jeg har lest hennes Det litterære apotek som jeg likte veldig godt

    SvaraRadera
  10. Den här är jag nyfiken på. Verkar bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera