fredag 16 oktober 2020

Fem en fredag vecka 42: Rutiner

 

En bra morgon igen förutom att jag haft en lite orolig natt då jag inte sovit så mycket som jag gjort den senaste tiden.  Men nu är jag  igång i alla fall och eftersom det är fredag så är det dags att svara på frågorna i Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda

1. Hur ser din morgonrutin ut?
Jag stiger upp, borstar tänder osv, sätter på tevattnet och tar mina morgonmediciner.

2. Hur ser din kvällsrutin ut?
Efter middagen är det dags för kvällsvila i ett par timmar då jag slötittar på något av favoritprogrammena (Salvage Hunters/American Pickers/Antique Road Trip) och kanske tar mig en liten tupplur. Efter det är det dags för kvällste och lite läsning tills jag går och lägger mig och läser lite i sovrumsboken innan jag somnar

3. Vad måste du göra varje dag?
Det finns många måsten som ska göras varje dag: Jag måste rensa kattlådorna varje dag (vi har delat upp det så att maken ger mat morgon och kväll och jag rensar lådorna).
Något jag vill (måste) göra varje dag är också att läsa lite. Den här sommaren har det varit dagar då jag varken orkat eller hunnit läsa något och då saknar jag de där lässtunderna jag vanligtvis har

4. Har du någon rutin som andra troligtvis inte har?
Min kvällsvila, jag är helt enkelt tvungen att ta ett par timmars vila, annars blir jag trött alldeles för tidigt och går jag då och lägger mig så får jag ingen sammanhängande sömn utan sover i snuttar på ett par timmar åt gången och det blir bara felför då är jag inte utvilad efter nattsömnen.

5. Vad gör du sällan som andra gör?
Fredagsmys. Har aldrig förstått mig på det konceptet, inte ens när jag jobbade... 


OBS!
Du har väl sett att jag lottar ut ett ex av Den stora boken om Rörstrand här på bloggen. Regler och anmälan finns här https://boklysten.blogspot.com/2020/10/utlottningtavling-den-stora-boken-om.html

9 kommentarer:

  1. Ostörd nattsömn är något som den som har det inte fattar hur fantastiskt det är ...

    SvaraRadera
  2. Utan läsning skulle livet vara hemskt trist! Men skön sömn är också bra.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Fredagsmys fanns inte på den tiden då barnen var små. Jag gör lite extra på fredagar, men kallar det inte mys även om det blir mysigt ändå.

    SvaraRadera
  4. Läsning är väl en av de båsta rutiner som finns! Det kan ta mig bort från tid och rum.
    Fredagsmyset var viktigare när jag jobbade och när sonen var liten. Nu får jag mysa vilken dag jag vill! 😁

    SvaraRadera
  5. nej, sömnsvårigheter går inte att förklara för någon som somnar så fort huvudet hamnar på kudden. om fredagsmys betyder att någon bjuder på räkmacka och gott vin så är jag med- annars inte

    SvaraRadera
  6. Nej sömnproblem är inte kul. Är inte så hemma på fredagsmys men fredagar kan vara mysiga, om jag är ledig sen vilket inte alltid är fallet.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker synd om alla som har sömnproblem, jag är så lyckligt lottad att jag sover ostört i minst 8 timmar, ofta 10 timmar varje natt. Att läsa är för mig också ett måste, hoppar jag över det är det något som är fel! Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Du har nånting gemensamt med min man där, nämligen en liten powernap efter middagen. Det underlättar att titta på tv, då somnar man automatiskt;-)
    Å äntligen någon som inte heller förstår sig på fredagsmys, där 90 procent av de svenska hushållen (med barn) serverar tacos. Suck!

    SvaraRadera