söndag 25 oktober 2020

En smakebit på søndag - Bedrägeriet

 Det har varit en lugn helg igen, i alla fall än så länge.Just nu när vi håller oss hemma hela tiden så är helgerna ganska lika eftersom vi inte kan ge oss ut på våra vanliga "äventyr". Lördagen började med en härlig sovmorgon långt in på förmiddagen. Visserligen vaknade jag första gången väldigt tidigt när yngsta katten störtade kurrande upp i sängen och ville mysa, men jag somnade om ganska snart när han väl hade knökat ner sig hos mig i sängen, finns ingenting som kan få en att somna så fort som en spinnande, varm katt bredvid sig. När jag väl gick upp var det dags för massor med te och läsning. Maken pysslade runt i trädgården, mekade moppe och tog årets sista lilla åktur med moppen medan jag satt i värmen och läste.Jag förväntar mig att söndagen blir ungefär likadan, i vilket fall som helst så lär vi ju stanna hemma. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker.


Min smakbit kommer från sidan 53-54 i Bedrägeriet av Staffan Nordstrand (titeln är länkad till Bokus där det finns mer info om boken)


"Lars tar upp sin mobil, som har en lite större skärm än Gustavs egen. Han drar vant fingret över skärmen, öppnar en av apparna och leker lätt och vant med fingrarna på displayen medan Gustav ser på. När Lars sedan håller upp luren nära Gustav hajar han till och rycker huvudet något bakåt av förvåning.

"Mord på Malmskillnadsgatan - en kvinna knivdödad", säger en röst. Det är någon slags nyhetssändning och Gustav fryser till is när han förstår. Bilden av den blodiga kvinnan och ansiktet på honom själv gör honom illamående. Han kan inte låta bli att titta de sekunder någon försöker förstöra livet för honom genom att vinna poäng med filmen som inte visar sanningen.I slutet av klippet berättar speakern kort om Malmskillnadsgatans historia, som gatan där män köper kvinnor för en snabbis på fem minuter eller en natt.

Gustav känner hur blodet försvinner i benen och blir svag. Han står upp nu, och stum av förvåning stapplar han bakåt mot väggen för att stödja sig samtidigt som han böjer sig framåt och lägger händerna mot knäna."


OBS! Du ha väl sett att jag lottar ut en bok här på bloggen? Regler och anmälan finns HÄR





12 kommentarer:

  1. vi får låna sonens katt när de är på liten höstlovstur, tack för smakbiten, ny bok.

    SvaraRadera
  2. Det var en spännande smakbit. Även här är helgerna väldigt mycket likadana...

    SvaraRadera
  3. Låter som en mysig helg! Tack för din smakbit, denna har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
  4. Jag hade inte heller gillat att ha mitt foto(?) i samband med ett mord. Oavsett anledning egentligen.

    SvaraRadera
  5. Håller med om att det inte finns något mer sövande än en varm spinnande katt. Så mysigt.
    Tack för smakbiten! Hade varken hört tslas om boken eller författaren förut.

    SvaraRadera
  6. Din helg låter fantastisk! Jag har tyvärr en allergisk sambo så fick omplacera mina kissar när vi träffades för 10 år sedan. Annars har min helg varit i stort sett likadan som din förutom att jag tränade en del igår.

    SvaraRadera
  7. Känner inte till författaren, men han verkar gilla blodiga scener. Läser just ingen krim. Men katter älskar jag också, dock har chihuahuan numera företräde under täcket. Inga vassa klor som fälls ut när den njuter...
    Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Det här lät riktigt spännande. Inte sett nåt om den här boken tidigare. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Låter som en spännande bok. Den är ny för mig liksom författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Helgerna är rätt lika här också men eftersom det innebär att sönerna kommer hem från studieorterna så är jag väldigt glad för helgerna ändå!

    SvaraRadera
  11. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera