torsdag 1 oktober 2020

Hett i hyllan #268

 

Det blir många sovmorgnar den här veckan men jag lär nog behöva det. Nu är det i alla fall dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------- 

Ett loppisfynd igen


Hanteringen av de odöda av John Ajvide Lindqvist
Baksidestext:
"Stockholm, 13 augusti 2002. Efter en långvarig värmebölja svävar ett elektriskt ält över staden. Lampor kan inte släcks, maskiner kan inte stängas av. Utbrottet når sin kulmen i en kollektiv huvudvärk och kaos hotar. Den pensionerade journalisten Gustav Mahler får ett samtal från Danderyds sjukhus. De döda på bårhuset har vaknat. Hans eget barnbarn har nyligen lagts i jorden på Råcksta kyrkogård. Har även de begravda slagit upp sina ögon? Elvy har vårdat sin senile make till hans död. Begravningen ska äga rum två dagar senare. Men mitt i natten krafsar det på dörren. När Davids hustru dör i en bilolycka, ber han Gud att få henne tillbaka. Men återkomsten till livet ser inte ut som han hoppats. De döda återvänder, och vad vill de? Bara det som alla vill: komma hem"

Den här boken köpte jag på loppis före 2012, dvs innan jag började blogga och håll koll på böcker jag köpte. Jag hade hört författarnamnet och läst en del väldigt positiva recensioner av hans böcker så jag passade på när jag hittade boken till ett bra pris. Nu är ju den här genren inte riktigt min grej, me då närde jag en förhoppning om att kunna vänja mig vid den här typen av böcker. Jag har en dess läst i alla fall en bok av den här författaren och insett de här är verkligen ingenting för mig så den här har blivit liggande  som hyllvärmare. Eftersom det är dags att gallra lite bland böckerna så tror jag tt den här boken får åka ner i utrensningslådan och komma till någon som uppskattar genrén mer än vad jag gör.


4 kommentarer:

  1. Själv har jag. Aldrig läst något av John Ajvide Lindkvist. Dina tankar verkar kloka, att ge boken vidare till någon som förhoppningsvis kommer att uppskatta den.

    SvaraRadera
  2. Jag är ett stort fan av John Ajvide Lindqvist. Han kan få mig att gilla att läsa om både vampyrer och zombies 😁

    SvaraRadera
  3. Om jag tyckte mer om skräck skulle jag definitivt läsa hans böcker!

    SvaraRadera
  4. Åh, jag älskar både Ajvide och skräck! Gillade den här!

    SvaraRadera