tisdag 27 oktober 2020

Tisdagstrion vecka 44: Parhästar/duos/kärlekspar (etc) i litteraturen

 

Uppe okristligt tidigt igen - minst katten har ännu inte fattat det här med sommar-/vintertid så han börjar försöka få upp oss väldigt tidigt och han skyr inga medel. Jag trodde ett tag att jag lyckats lur honom genom att bara kasta av mig täcket till hälften och låtsas att vakna för att sen, när han lugnat och lagt sig ner, fortsätta sova, men nu går inte det heller, han har genomskådat det knepet och fortsätter härja tills jag stigit upp ordentligt och sitter i min rullstol. Det är alltså tidiga morgnar som gäller om jag inte kommer på något nytt knep. 
Nu är det i alla fall dags för Tisdagstrion, som anordnas av Ugglan & boken. Temat den här veckan är

PARHÄSTAR/DUOS/KÄRLEKSPAR (ETC) I LITTERATUREN
-------------

Flykten av Zelda Falköga
Vännerna Karma och Jonar som kastar sig ut i äventyr för att rädda hemlandet Glimeria från de hemska Klipptrollen











Högt spel av Jan Mårtenson
Antikhandlare Johan Kristian Homan och hans siameskatt Cléo de Merode löser brott










Par i brott av Agatha Christie
I Agatha Christies böcker finns många duos, t ex Hercule Poirot och Hastings men jag valde det mindre kända paret, dvs det gifta paret Tommy och Tuppence Beresford






10 kommentarer:

  1. Underbart att en katt får vara med och lösa brott! Och kul att du tog med Tuppence och Tommy.

    SvaraRadera
  2. Kul med Karma och Jonar! Paret Beresford kände jag inte till.

    SvaraRadera
  3. Tommy och Tuppence Beresford har jag inte läst några böcker om, men jag har sett en TV-serie.

    SvaraRadera
  4. Karma och Jonar gillar jag! :)

    SvaraRadera
  5. har inte läst något av den produktive Jan Mårtenson ochinte heller någon Christie - bok där paret Beresford förekommer. Flykten känner jag inte alls till

    SvaraRadera
  6. Duosarna i Jan Mårtensons och Agatha Christies böcker har man allt läst om.

    SvaraRadera
  7. Kul med Tuppence och Timmy! Har aldrig läst något av Mårtensson.

    SvaraRadera
  8. Jag har ju faktiskt läst någon bok av Jan Mårtenson, men det var väl ifjol jag läste min första.

    SvaraRadera
  9. Paret Tommy och Tuppence känner jag till, och boken har jag läst. Annorlunda Christie.

    SvaraRadera