tisdag 20 oktober 2020

Tisdagstrion vecka 43: Gudar, väsen, tomtar och troll (mytologi och folktro)

 

Tisdagar börjar alltid med Tisdagstrion, som anordnas av Ugglan & boken. Temat den här veckan är

GUDAR, VÄSEN, TOMTAR OCH TROLL (MYTOLOGI OCH FOLKTRO)

--------------------------

Det här var ett svårt tema för mig eftersom jag läser ganska få böcker där sånt här förekommer, men jag fick ihop tre i alla fall efter mycket tänkande

Sömnernas sömn av Elin Säfström (titeln är länkad till recensionen är det finns mer info om boken)

Hela serien är full av tomtar, troll och andra väsen





De nio världarna: Vanaheim & Nidavelir av L.T. Jägrud (titeln är länkad till recensionen där dt finns mer info om boken)

Bygger på den nordiska mytologin.






Tomtar av Rien Poortvliet & Will Huygen (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken) Har inte recenserat den här på bloggen men den finns i min bokhylla och jag brukar bläddra i den lite då och då.

Tomtar och troll i massor. Finns också som tecknad film: Trolltyg i tomteskogen (som sänds i tv lite då och då) där den ryska tomten är min favorit







12 kommentarer:

  1. Jag undrar om inte jag gav Tomtar i julklapp till min mamma för många år sen. Känner igen omslaget.

    SvaraRadera
  2. Inte läst någon av dom, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Sömnernas sömn är den enda jag har läst. Gillade den trilogin väldigt mycket.

    SvaraRadera
  4. Rien Poortvliets bok är en av mina favoriter.

    SvaraRadera
  5. Säfströms serie är verkligen jättetrevlig. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  6. kul tema även om jag inte läser så många böcker av det här slaget.
    känner bara till den sista av din trio. Elin Säfströms namn är bekant i alla fall

    SvaraRadera
  7. Det är nog tomteboken som tilltalar mig mest här. Tack för det tipset.

    SvaraRadera
  8. Säfströms hade jag också med :-)

    SvaraRadera
  9. Har sett Trolltyg i Tomteskogen hur många gånger som helst.
    "Var är Fjant? Här mamma!"
    Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  10. Tomtar-boken känner jag ju igen, men tror faktiskt aldrig att jag har bläddrat i den.

    SvaraRadera
  11. De nio världarna har jag spanat på förut :)

    SvaraRadera
  12. Tomtar har jag bläddrat i, fast i engelsk variant. Jättefin bok! :) Tack för tipsen i övrigt!

    SvaraRadera