söndag 2 juni 2019

En smakebit på søndag - Nådastolen

Det var tänkt att vi skulle åka på Strömmingsfestivalen i Hargshamn på lördagen men eftersom det började regna så tyckte vi att det inte det skulle vara så kul att vara där och stannade hemma istället. Det blev alltså en dag då vi kunde ägna oss åt läsning hela dagen. Det var ju inte alltför kallt ute så vi hade ytterdörren öppen så kattpojkarna kunde vara ute (våra pojkar är ju båda av raser som faktiskt inte tycker så illa om vatten) och så satt vi inne och ägnade oss åt läsning i princip hela dagen. Vad vi ska göra på söndagen återstår att se, mycket hänger på vädret.Men söndagen för mig börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

----------------------

Jag ska precis börja på en ny bok så min smakbit kommer från sidan 11 i Nådastolen av Elizabeth Winthrop (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)


"Hunden väntar på Lane när han kommer ut från bensinstationen. Den sitter i den dammiga korsningen, ivrig och beredd, med spetsade öron och styv svart tunga mellan flämtande käkar. Den ser ut att vara något slags blandning mellan ridgeback och pitbull, seniga muskler och bekymrad panna, precis som den han hade som barn - tills hans pappa en dag tog den med till sockerfältet och sköt den. Fan heller att han skulle hålla en hund som tog kvinnans sida i hemmets alla konflikter. Hunden hade inte dött omedelbart. Lane hade ordnat det för henne så bra han kunnat, han hade gjort i ordning en bädd ute i vedboden, kommit med mat och vatten och skött om hennes sår tills hon försvann några dagar senare, antagligen för att dö."




12 kommentarer:

  1. lite otäck smakbit rill det vackra omslaget, Strömmingsfestival i regn är kanske inte så trevligt.

    SvaraRadera
  2. Han verkar inte ha haft en sympatisk far. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Den här kom för inte så länge sedan från förlaget men jag har inte kikat på den än.

    SvaraRadera
  4. En sorglig smakbit, men säkert en bra bok.

    SvaraRadera
  5. Låter som att det blev en fin dag ändå Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Den här är ny för mig men jag blir väldigt nyfiken. Tack för smakbiten, den var sorglig men fin. :)

    SvaraRadera
  7. Oj vad länge sedan man var till Hargshamn, ja Östhammar ö.h.t. Boken kände jag inte till, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Oh så sorgligt, och hemskt, jag mår så dåligt av djur som lider. Ändå fascinerar boken mig när jag läste lite mer. Tror minsann jag överlever att läsa den trots vissa otäcka avsnitt. Tack för intressant smakbit, trevlig första sommarsöndag!

    SvaraRadera
  9. vackert omslag. djur går ju undan när de vill dö. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Gillar omslaget, stark smakbit, tack för den!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Det var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  12. Jag börjar ju undra om det är någon mer betydelse med att hunden ser ut som barndomshunden?

    SvaraRadera