Recension: Flickorna som sprang av Simon Häggström

Titel: Flickorna som sprang
Författare: Simon Häggström
Antal sidor: 381

"Jennifer och Malvina har rymt från sitt HVB-hem, de sover på en madrass i ett garage och lurar torskar på pengar. Snart dras de in i en härva som riskerar deras liv.
Molly träffar en kille via en dejtingapp och de inleder en relation. Hon blir kär, men efter bara några veckor bjuder han in andra män till deras träffar.
Markus Lundström och Natalia Volotkova på människohandelsgruppen arbetar i Stockholms skuggvärld och möter både hallickar och sexköpare. De får nys om en grupp män som utnyttjar unga flickor och inleder en operation för att stoppa dem. Men spåren är få och polisen blir alltmer desperat. Kan de låta en sexköpare infiltrera de hemliga mötena på uppdrag av polisen?"

---------------

Den här författaren har tidigare skrivit två fackböcker om det han sett under sina år som polis specialiserad på  människohandel och prostitution. En av de böckerna finns oläst i min bokhylla och jag har länge varit sugen på att läsa den men det har inte blivit av för att tiden inte räckt till. När jag nu såg att hans romandebut skulle komma ut ville jag såklart läsa den. Flickorna som sprang är första delen i en planerad serie.

Trots att Flickorna som sprang är en fiktiv berättelse så märks det tydligt att Häggström använt sig av sina erfarenheter när han skrivit boken.
När jag tänker på hur det var när jag var i den åldern som tjejerna i boken är så inser jag ju direkt hur lätt det hade varit att dras med i  något som man varken hade tänkt sig från början eller ens kunnat akta sig för. Det som händer Molly är något som kan hända vilken tjej som helst i ung ålder, man är ju så blåögd och är man kär så går man nog med på mycket som man egentligen inte vill bara för att vara partnern till lags. Det värsta är nog att många sen får så dåligt självförtroende att de tycker att de fötjänar att bli behandlade på det här sättet.
Ännu lättare är det att hamna fel när man är i den situationen som Jennifer och Malvina är, när man är på rymmen och måste försöka få ihop pengar på ett eller annat sätt.

Poliserna i människohandelsgruppen känns verkliga och Markus verkar vara precis den typen av polis som passar att jobba med sånt här. Natalia är jag väldigt nyfiken på och jag hoppas man får veta mer om henne i kommande böcker i serien.

Jag sögs direkt in i den värld som de här tjejerna hamnat i, den värld där kvinnor/tjejer bara ses som handelsvara. Molly är den som berörde mig mest, kanske mest för att jag kan komma ihåg hur det var när man var i den åldern. Flickorna är en spännande och viktig berättelse i högt tempo och jag ser verkligen fram emot kommande delar i den här serien.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Flickorna som sprang finns att köpa hos t ex