torsdag 6 juni 2019

Recension: Dorei av Karolina Bjällerstedt Mickos

Titel: Dorei
Serie: Till Esperani
Författare: Karolina Bjällerstedt Mickos
Format: Häftad
Antal sidor: 414
Förlag: Fafner förlag
Recensionsexemplar

"Larona kämpar förtvivlat för att återupprätta det fallna Storriket, och när hela Norrstad står i lågor inser hon att den nyfödda prinsessan Berilen måste föras i säkerhet. Uppdraget går till Dorei, en ung kvinna med ovanliga krafter. Som skydd får hon med sig soldaten Turq, duvpojken Gambor och den mystiska Sagern.
Men det är onda tider. I skogen dånar trummor. Ryktet går om en hemlig sekt, de fruktade gnistbärarna. De sägs ägna sig år blodsriter och leds av en man vid namn Mantor.
Dorei och hennes sällskap ger sig ut på en resa som blir farligare och mer fantastisk än vad någon kunnat föreställa sig."

-------------------------

Dorei är tredje och avslutande delen i trilogin Till Esperani.Jag hade nyligen läst del ett, Mantor, och del två, Larona (länk till de recensionerna finns längre ner på sidan)

Det som jag har lite svårt för i de här böckerna är mängden karaktärer. Jag har emellanåt lite problem med att hålla isär och komma ihåg vem som är vem. Det hade varit väldigt bra att ha någon typ av personregister antingen i början eller i slutet av varje bok.Mina problem med att hålla isär karaktärerna kan också ha att göra med att jag inte är van vid den är typen av namn och villar därför bort mig och måste stup i kvarten bläddra tillbaka för att kolla upp vem som är vem och vilken relation hen har till de andra.

Första boken i den här trilogin var inte riktigt i min smak (mycket pga Mantor) men ända sen jag började läsa del 2, Larona, så har läsningen flytit på riktigt bra. Jag vet inte riktigt varför jag upplever Larona och Dorei som mera lättlästa men för mig känns det också som att det är bättre tempo i de här böckerna jämfört med Mantor.Jag tycker också att det smyger in mer "äventyr" i berättelsen i del 2 och 3 och det gör att tempot ökar och sidorna flyger förbi.

Både person- och miljöbeskrivningarna i de här böckerna är väldigt målande och jag kan verkligen se personerna framför mig, hur de är klädda och vad de rör sig i för miljöer. Det är nog mycket det som gör att jag associerar starkt till medeltiden när jag läser, det känns inte som att det är fantasy jag läser.

Numera läser jag fantasy lite då och då men det som inte passar mig är fantasy där det finns extra alt, det blir lite för fantasifullt för mig. Den här trilogin däremot är väldigt lätt att ta till sig just för att berättelsen inte ligger alltför långt från den verkliga världen.

Tack Fafner förlag för rec.exet!

Mina recensioner av de andra delarna i trilogin

Mantor
Larona

Dorei finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar