onsdag 12 juni 2019

Kulturkollos veckoutmaning vecka 24: Bästa och sämsta avslutet


Idag tänkte jag delta i Kulturkollos veckoutmaning igen. Veckans utmaning är

veckans utmaning vill vi gärna att du berättar om det bästa och/eller sämsta avslutet på någonting.
Det kan vara bästa och/eller sämsta avslutet på en TV-serie eller en bokserie, det bästa och/eller sämsta slutet på en film? Kanske ett minne från din allra bästa skolavslutning? Eller vågar du kanske bjuda på en historia om det värsta sätter du dumpat någon på?
--------------
Ett avslut jag alltid kommer att komma ihåg är slutet på otrohetsaffären/kärlekshistorian mellan bondhustrun Francesca Johnson och fotografen Robert Kincaid.
Egentligen var det ju inte slutet på kärleken för den fortsätter mycket länge, men det är slutet på veckan de tillbringar tillsammans.
Jag kommer nog aldrig att glömma scenen där Robert sitter i bilen i en korsning på väg därifrån. i bilen bakom sitter Francesca med min man och de där minuterna de sitter där och Francesca nästan öppnar bildörren för att kasta sig in i Roberts bil för att åka iväg med honom blir evighetslånga. Men hon väntar för länge och får bara se Robert svänga av ut på vägen ut ur den lilla orten. Scenen var laddad i filmen men i boken tyckte jag den var ännu starkare. Jag grät så det skvalade och min lärare på Komvux (som läste boken samtidigt) var lika tagen som jag. Och jag kommer ihåg hur förbannad jag var på Francesca som inte vågade ta klivet för själv hade jag inte haft några betänkligheter i den situationen.


Ett avslut som jag inte riktigt vet om jag ska kalla för det bästa eller det sämsta...väldigt effektfullt och känslosamt och kanske också det bästa sättet att avsluta både just den relationen på och bästa för boken men samtidigt tyckte jag alltd att hon tog det värsta beslutet när hon valde tryggheten framför kärleken och äventyret.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar