tisdag 4 juni 2019

Recension: En ensam färd av Göran Redin

Titel: En ensam färd
Serie: Syskonen från Lövberga del 5
Författare: Göran Redin
Format: Inbunden
Antal sidor: 373
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Syskonen Karin och Erik befinner sig långt hemifrån. Karin, som är i Amsterdam med Louis de Geer, får det svårt och hennes hemlängtan blir nästan outhärdlig. Eriks resa i Europa kantas av hemliga uppdrag och uppror, men när hans eget liv hotas vänder han om och får ett brev som kommer att omkullkasta hans värld.
Hemma på Lövberga går livet sin gilla gång, årstiderna avlöser varandra och äntligen tycks familjen ha funnit ro på den lilla gården. Men en gammal oförrätt kommer snart upp till ytan och blir ödesdiger för hela familjen.
Hur ska det gå för syskonen från Lövberga? Kommer de i denna avslutande del att kunna slå sig till  ro och äntligen nå fram till platsen där de känner sig hemma?

----------------------
Jag blev otroligt glad när den här boken kom, jag har ju älskat serien ända från början och hade längtat efter den här femte delen. Och förresten, det var inte bara jag här hemma som längtade utan maken också. Han tycker nästan lika mycket om den här serien som jag.

Något jag verkligen tycker om med den här serien är att den inte bara berättar om  de rikas och männens värld utan också om kvinnornas och de vanliga människornas liv på den tiden. Inte nog med det, man har möjlighet att lära sig en hel del och krig, handel, produktion, samhället och människornas livsvillkor på 1600-talet.

Karaktärerna i böckerna är väldigt lätta att engagera sig i och tycka om. Karin är nog min absoluta favorit även om jag tycker om Erik också. Genom Karin får man insyn i handel och produktion och med Erik får man följa krigen och erövringarna. Det är faktiskt lika spännande att följa bådas liv och jag som i vanliga fall inte är så jättebegeistrad i historisk krigföring blir inte alls trött på att läsa om det i de här böckerna, snarare tycker jag att jag får ett bättre sammanhang i händelserna och en bättre överblick över Sverige på den tiden.

En ensam färd är, precis som alla böckerna i serien, väldigt lättlästa och intressanta och man får lära sig en hel del på ett lätt och enkelt sätt. Det tråkiga är att den här boken är den definitivt sista i serien. Det här en av mina absoluta favoritserier som jag inte kunnat få nog av och jag måste medge att jag till och med försökte dra ut på läsningen lite extra så att jag kunde få njuta av boken lite längre. Det här är en serie som jag nog kommer att läsa om snart.  Jag hoppas nu att Göran Redin inte dröjer alltför länge med att antingen komma med en fristående bok eller en ny serie!
Har du inte läst serien om syskonen från Lövberga ännu så tycker jag det är dags nu!

Tack Historiska media för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Göran Redins websida


Mina recensioner av de andra delarna i serien

Ett fjärran krig
En skärva hopp
Ett bräckligt liv
En vilsen själ

En ensam färd finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar