lördag 1 juni 2019

Recension: Yrsel av Annika Widholm

Titel: Yrsel
Författare: Annika Widholm
Antal sidor: 342
Förlag: Månpocket/Älska pocket

"Clara har nyligen flyttat in hos kärleken Markus när hon brjar få mystiska svimningsanfall. Hon vaknar upp på oväntade ställen utan att veta hur hon kommit dit. Dessutom har hon en obehaglig känsla av att vara förföljd. Hennes studier i psykologi blir ett sätt att hantera det som händer i hennes eget liv, men för henne också allt djupare in i det okända.
Vad hände egentligen Markus tidigare fru?
Och varför är ett av rummen i våningen alltid låst?"

-------------------------

Jag hade sett den här boken ett flertal gånger på Instagram och på bloggar och var ganska nyfiken på den så när författaren gav mig möjligheten att få ett rec.ex i pocketformat så tackade jag ja omedelbart.En extra frestelse var att Yrsel är författarens debutroman och jag är ju väldigt svag för debuter.

Den här boken är en psykologisk thriller och stämningen i boken griper tag i en omedelbart när man börjar läsa. Claras yrselanfall är något som verkligen får nackhåren att resa sig och jag börjar såklart direkt försöka gissa mig till hur, varför och vem. Men så fort jag tycker mig ha funnit en godtagbar teori händer något som gör att jag får börja om igen. Det blir så många oväntade vändningar att jag nog hunnit misstänka de flesta i boken innan jag kom till slutsidorna. Och där kom nästa lilla överraskning som visade att jag faktiskt vid ett tillfälle varit på rätt spår men sen låtit mig vilseledas igen.

Yrsel är både lätt- och snabbläst och jag, som läsare, får den där obehagskänslan direkt av scenariot som författaren målar upp. Hon lyckas också vilseleda mig ett antal gånger tills jag också är lite lätt yr i huvudet och inte längre vet vem jag ska misstänka och då levererar hon den sista lilla överraskningen. Ja ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren!

Tack Annika Widholm för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Annika Widholms websida

Yrsel finns att köpa hos t ex