lördag 15 juni 2019

Recension: Pojke slukar universum av Trent Dalton

Titel: Pojke slukar universum
Originaltitel: Boy swallows Universe
Författare: Trent Dalton
Översättning: Tove Hellbom
Format: Inbunden
Antal sidor: 481
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Hans pappa har stuckit, hans mamma knarkar, hans styvpappa är en heroinlangare och hans storebror skriver meddelanden i luften med fingret istället för att prata. De mest pålitliga vuxna i Elis liv är Slim, en ökänd brottsling med nationellt rekord i flest fängelserymningar.
I en fattig förort till Brisbane försöker 12-åriga Eli följa sitt hjärta och förstå vad som krävs för att bli en god människa.Men ödet ställer hela tiden hinder i hans väg, det största av allt är Tytus Broz, stadens mest beryktade knarkkung. Och än mer komplicerat blir det. För Eli kommer snart att bli kär, möta riktigt onda typer och göra allt för att rädda sin mamma. Om han bara lyckas med det kanske hans planer på att bli en framgångsrik journalist en dag kan bli verklighet."

-------------------
Den här boken boken blev jag nyfiken på när jag såg att författaren var från Australien och att boken också utspelar sig där, det är alltid intressant med Australien på alla sätt. Ett extra plus är det också att det här är författarens debutroman eftersom jag gillar att läsa debuter. Boken är delvis självbiografisk.

Pojke slukar universum är en uppväxtroman om 12-åriga Eli och hans uppväxt på den "sämre" sidan av Brisbane. Hela miljön andas slum och människorna runt Eli känns lite som amerikanska "white trash" med olika typer och grader av missbruksproblem. Det är inte en miljö man önskar att barn skulle behöva växa upp i. Ofta utvecklar ju barn i den här typen av miljöer en överlevnadsinstinkt som heter duga och det är precis det Eli också gör och hans mål är att skaffa tillräckligt med pengar för att kunna flytta med familjen till något bättre, samtidigt som funderar mycket kring rätt och fel, godhet och ondska.

Jag hade ganska höga förväntningar på de här boken men av någon anledning blev jag inte speciellt berörd av den. Jag tycker den var bra men inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig. För mig var det nog lite fel tillfälle att läsa den och min upplevelse av boken blev som den blev beroende på fel tidpunkt och för höga förväntningar.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Pojke slukar universum finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar