måndag 24 juni 2019

Recension: Staden av Camilla Sten

Titel: Staden
Författare: Camilla Sten
Antal sidor: 412
Förlag: Norstedts förlag

"Det har gått sextio år sedan hela befolkningen i den lilla gruvstaden Silvertjärn försvann. Niohundra människor spårlöst borta. Ingen vet hur det gick till. Var det en olycka, ett massjälvmord eller spelade stadens fanatiska väckelserörelse en roll i försvinnandet?
Alice är en ung dokumentärfilmare som vuxit upp med sin mormors berättelser om Silvertjärn. Nu vill hon en gång för alla ta reda på sanningen. Hon och hennes team ska tillbringa fem dagar i den isolerade och övergivna staden och samla material till filmen. Men så fort de anländer börjar de höra underliga ljud och se oförklarliga saker. Snart måste de fråga sig om det förflutna verkligen är förflutet, eller om staden kommer att sluka dem också..."

----------------
Den här boken dök upp i brevlådan som en överraskning och sådana överraskningar blir jag alltid glad för.

När jag började läsa den här boken fick berättelsen mig direkt att tänka på Blair Witch Project. Jag har inte sett filmen men hört och läst så mycket om den att hjärnan gjorde en automatisk koppling mellan de här två berättelserna.
Stämningen i berättelsen är rätt så obehaglig ända från början och det dröjer inte länge innan det obehagliga övergår till att bli riktigt otäckt. Jag har alltid tyckt att ödekåkar är obehagliga och här blir det gånger 10 när det är en hel by som är övergiven. Hos oss blir det rejält mörkt på kvällen i och med att vi inte har gatljus som lyset upp (bor ute på landet) och jag ångrade många gångger att jag valt att läsa boken på kvällen ändå kunde jag inte släppa den.

Staden är en riktigt spännande rysare som får kalla kårar krypa nerför ryggraden och håren på armarna att stå rätt upp. Man ser också till att ha det tänt inne i så många rum som möjligt och inte titta ut om det är mörkt ute. Den är alltså helt enkelt en bok som man helst inte bör läsa på kvällen/natten om man har en vilt skenande fantasi eller är det minsta mörkrädd. Den här författaren vill jag definitivt läsa fler böcker av!
Jag är inte det minsta förvånad över att rättigheterna till den här boken såldes till 15 länder redan innan utgivning och film- och tv-rättigheterna har redan köpts av Nordisk Film.

Tack Norstedts förlag för rec.exet!

Staden finns att köpa hos t ex