Recension: Nådastolen av Elizabeth Winthrop

Titel: Nådastolen
Originaltitel: The Mercy Seat
Författare: Elizabeth Winthrop
Översättning: Amanda Svensson
Antal sidor: 320

"Kvällen före sin avrättning sitter 18-åriga Willie Jones i fängelsecellen i New Iberia och väntar på slutet. En lastbil är på väg med stolen som ska ta hans liv. På en landsväg i närheten kämpar Willies far Frank med att få upp en gravsten på sin gamla mulåsna. Åklagaren som fick Willie dömd sitter på sitt kontor och reflekterar över rättegången, medan det gifta paret  Ora och Dale har dragit sig tillbaka till bensinmacken de äger för att brottas med sin sorg och sina hemligheter."

-----------------

Den här boken blev jag direkt intresserad av när jag läste baksidestexten och insåg att handlingen utspelade sig på 40-talet i sydstaterna. Jag har läst en del böcker om just den tidsperioden i USA och det är lika intressant varje gång. Nådastolen är den här författarens genombrottsroman.

Det är en rätt så hemsk situation Willie hamnat i där han sitter fängelsecellen. Oavsett om en advokat hade kunnat bevisa att han var oskyldig så hade resultatet ändå blivit samma. På 40-talet var en del av USA fortfarande segregerat, Ku Klux Klan väldigt aktivt och människorna hade inte ändrat på tankesätt nämnvärt. För Willie betydde det att han var chanslös, det fanns ingenting som kunde rädda honom.
Handlingen i boken har delats upp mellan olika personer som berättar sin del i egna kapitel och det gör att den här berättelsen drabbar en riktigt ordentligt. Att läsa om männen som fraktar den "elektriska stolen", och att läsa om Willies far som förtvivlat hinna fram i tid med gravstenen så att han ska hinna träffa sin son en sista gång innan det är dags och hjärtskärande.
Det finns också delar i berättelsen som gör mig fruktansvärt arg på orättvisorna på den tiden. Nånting jag funderar på också är hur mycket allt egentligen förändrats sen dess med tanke på hur många fall det genom året framkommit med oskyldiga som ändå dömts till långa fängelsestraff eller till och med avrättning.Jag har en känsla av att en del av de domarna också till grund och botten grundat sig en hel del på den anklagades hudfärg. Eftersom jag inte vill avslöja alltför mycket så kan jag säga att det fanns delar i den här berättelsen som faktiskt fick mig att må illa.

Nådastolen är en välskriven och stark berättelse om rasism i sydstaterna i USA på 40-talet och hur grymt rättssystemet kunde vara mot den som hade fel hudfärg. Den här berättelsen fick faktiskt mig att fundera en hel del på det här med vad rasism kan ställa till med och hur mycket det påverkar människornas liv när något sådant här händer.

Nådastolen finns att köpa hos t ex