lördag 18 mars 2017

Bästautmaningen - Saint Patrick's Day


Jag har precis plockat ut lite grejer från frysen för medan maken städar och går ut på promenad med pojkarna ska jag laga mat. Idag blir det piroger på överbliven tacofärs och så ska jag steka köttbullar. Det är perfekt att göra färdigt in i frysen så här på helgerna så behöver man bara värma sen under veckan.
Men först av allt ska jag delta i Lyrans Bästautmaning. Hon uppmanar

Har ni burit grönt idag eller har ni blivit nypta? Dagen till ära vill jag att ni ska berätta om den bästa irländska romanen/författaren ni läst.

------------------
Det här var definitivt inte lätt, jag har inte läst speciellt många böcker av irländska författare, så jag kommer nog inte ta någon bästa utan tar de som jag kommer ihåg. För väldigt länge sedan läste jag något av James Joyce och Maeve Binchy, men det är så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg vad det var jag läste utan kommer bara ihåg författarnamnena och att James Joyce inte var nånting för mig.

De jag  läst under de senaste 10-15 åren, och kommer ihåg, är






Säg det inte till någon: ett barndomshelvete i Magdalenatvätterierna  av Kathy O'Beirne

Titlarna är länkade till Adlibris och där finns mer info om böckerna. Båda är lite "typiska" irländska uppväxtskildringar med fattigdom, elände, svält osv.

Ängeln på sjunde trappsteget fick en del priser, t ex Puitzerpriset, och är nog den bästa av de här två

Säg det inte till någon väckte en riktig storm när den kom, med beskyllningar åt alla håll och kanter. T ex beskylldes författaren ha hittat på hela berättelsen. Men Magdalenatvätterierna fanns faktiskt och fanns kvar på Irland ända till slutet av 90-talet. Kvinnorna och barnen som fick leva under slavliknande förhållanden och fick sitt liv förstört på de här ställena fick en ursäkt av Irland först 2013. En del av de som fortfarande levde har också fått ersättning för sitt lidande. Tyvärr var det många som hann dö innan Irland erkände vad som hände på Magdalenatvätterierna.














8 kommentarer:

  1. Ängeln på sjunde trappsteget vill jag minnas som riktigt bra, även om det nu var längesedan jag läste den.

    SvaraRadera
  2. läskigt när man utnyttjade barn som villig arbetskragt, aga som "belöning"

    SvaraRadera
  3. Ängeln på sjunde trappsteget var en otroligt läsvärd bok.

    SvaraRadera
  4. Det känns som att jag behöver uppdatera min bokhylla med irländska författare :) Känner i stort sett bara till gamla klassiker, haha :)

    SvaraRadera
  5. Ängeln på sjunde trappsteget blev ju oerhört läst när den kom ut. inte konstigt för den var väldigt bra

    SvaraRadera
  6. Såg en spelfilm om magdalentvätterierna - den var ruggig, men bra.

    SvaraRadera
  7. Ängeln på sjunde trappsteget var gripande, funderar på att läsa uppföljaren. Den andra boken kände jag inte till, inte heller det där om Magdalenatvätterierna, vad hemskt!

    SvaraRadera
  8. Ängeln på sjunde trappsteget har jag läst, bra men hemsk.

    SvaraRadera