onsdag 15 mars 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Verkligheten vs overkligheten



Den här onsdagen ägnar jag mycket tid till att plocka bland mina böcker. Jag har plockat ihop en kasse med spänningsromaner/deckare som ska få ett nytt hem och så håller jag på med en lista på böcker som jag kan tänka mig att "omplacera" och när listan är färdig ska en bekant välja ut det hen vill ha så blir jag av med lite till. Det här är en win-win situation - jag får mer plats i hyllorna och släkt/vänner/bekanta/arbetskompisar får lite nytt att läsa.
Men nu är det dags för Kulturkollos veckoutmaning som lyder

Vad föredrar du inom litteratur, film, poesi, konst – helt enkelt inom all kultur, verkligheten eller overkligheten? Varför föredrar du det ena eller det andra? Eller vill du befinna dig i båda? Ge gärna också tips till oss andra. 

---------------


Jag gillar nog lite av både och. Till största delen är det verkligheten som gäller för mig (det är nog därför jag är så förtjust i många fackböcker) men passar det in i sammanhanget så fungerar overkligt nästan lika bra. Harry Potter hade jag inga problem med och jag har också läst andra böcker inom fantasygenrén som fungerar för mig. Oftast funkar det bäst om det finns i alla fall någon förankring i den verkliga världen.
Och sen så finns ju den spanska/latinamerikanska litteraturen  med inslag av magisk realism.Min första kontakt med den typen av litteratur var Andarnas hus av Isabel Allende, jag bara älskade den!




Det är lite samma med de flesta kulturinriktningarna för mig. Verkligheten i de flesta fallen men overklighet fungerar ibland



2 kommentarer:

  1. Ja eller som Carlos Ruiz Zafon! Gillar hans böcker! Har du läst?

    SvaraRadera
  2. jag svarade ungefär som du även om jag trodde att jag mest höll mig till verkligheten

    SvaraRadera