torsdag 30 mars 2017

Hett i hyllan #85


Vilken chock jag fick direkt när jag gick upp i morse! Det var minusgrader ute och snö!!! Jag som hoppades att det var slut med den varan för den här gången. Jag älskar vinter, men ännu mer älskar jag årstidsväxlingarna och nu är det dags för vår, en årstid som man sett fram emot och som såg ut att ha kommit, igår i alla fall. Men till helgen har ju meterologerna lovat uppemot 15 plusgrader  så jag får försöka tänka på det nu och hålla tummarna för att den prognosen stämmer.

Men nu är det dags att plocka fram en hyllvärmare och presentera den i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

------------------
Jag har plockat fram ännu ett loppisfynd från 2014 nämligen






Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee av Dee Brown (titeln 'är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)







När jag var liten (ung) läste jag såklart en hel del western (pappa och bror läste en del och jag läste såklart deras böcker också) och också många av de riktigt gamla romantiska westernförfattare, t ex Zane Grey, Louis l' Amour osv osv. Men nu i vuxen ålder är jag mer intresserad av de mer faktiska förhållandena på den tiden i Vilda Västern än den romantiserade bild man fick av de gamla westernböckerna, och indianer är ett folkslag som länge fascinerat mig. Alltså plockade jag på mig den här när jag hittade den på en bakluckeloppis. Men som vanligt så har den blivit liggande i bokhyllan trots att jag verkligen är intresserad av att läsa den.








5 kommentarer:

  1. Jag tycker att jag känner igen boken och undrar om inte min sambo kanske har läst den?

    SvaraRadera
  2. Westernfilmer kan vara kul att titta på ibland men någon bok har jag inte läst.

    SvaraRadera
  3. Jag har egentligen aldrig varit riktigt intresserad av western, men det har hänt att jag läst en och annan sådan bok :)

    SvaraRadera
  4. Den har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  5. Den där verkar intressant.

    SvaraRadera