fredag 24 mars 2017

Helgfrågan vecka 12 - Boktitel




Jag hade faktiskt tänkt mig att titta lite på tv ikväll men när jag väl la mig i soffan så somnade jag stenhårt och missade i princip hela programmet (Sommaren med släkten) jag hade tänkt titta på. Men när jag väl kom upp och hann vakna till kom jag på att jag ju helt glömt bort att svara på Mias Helgfråga så då får jag väl göra det nu - nu är jag ju hur pigg som helst såklart. Mia vill veta

Titeln som har en sådan avgörande faktor för att man blir nyfiken på en bok? Alltså hur viktig är titeln på boken?

--------------

Nja, jag tycker nog inte att titeln har så stor betydelse för mig. Omslaget är det som fångar mitt öga och sen läser jag baksidestexten. Vad boken heter spelar nästan ingen roll, det är innehållet som är det viktiga. De enda gångerna jag lägger ordentligt märke till titeln är när jag, efter att ha läst boken, tycker att det kanske hade funnits en bättre och mer passande titel på boken.

9 kommentarer:

  1. Om titeln får en annan mening när man läser boken eller om titeln inte har någonting med handlingen att göra då kan jag reagera men annars är jag inte jätte brydd om titeln. Men jag gillar när omslag och titel passar ihop.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att omslag och titel hör ihop och för mig har bägge en stor betydelse för om jag ska lockas eller inte av en okänd bok. Jag kan också bli irriterad ibland om jag inte förstår titeln efter att ha läst boken.

    SvaraRadera
  3. Det har nog bara hänt en gång, tror jag, att jag tyckte att titeln inte passade riktigt, men det är inte något jag grunnar på direkt :)

    SvaraRadera
  4. Titeln liksom omslaget är många gånger triggers för mig, i den meningen att de kan väcka min nyfikenhet, men inte alltid hela vägen till läsning. ;)

    SvaraRadera
  5. Jag tror titeln har större effekt än omslaget på mig. Fast i slutändan är det beskrivningen ändå.

    SvaraRadera
  6. Ja just det där att man reflekterar över om titeln stämmer överens med innehållet efter man läst boken kan jag hålla med om att man gör ibland.

    SvaraRadera
  7. Visst kan det hända att man grunnat en liten stund efter läsningen på bokens titel, ofta kikar jag på originaltiteln också. Titeln som sådan fungerar mest som lockmedel för mig när det kommer till nya författare.

    SvaraRadera
  8. Har ibland funderat på en titel som inte passar till boken.

    SvaraRadera
  9. tycker ofta att översatta titlar blir konstiga. konstiga titlar gillar jag inte särkilt inte om de dessutom är långa. fina omslag är fint, men baksidestexterna säger inte så mycket. de kan dessutom vara vilseledande

    SvaraRadera