tisdag 21 mars 2017

Debutanten Robert Warholm på turné







Robert Warholm har kommit ut med sin debutroman Skam, en historisk kriminalroman. Nu är han på bokbloggsturné och idag är det min tur att få besök så att jag kan få svar på några frågor

Jag bad Robert att presentera sig själv


Jag är 57 år och bosatt i Vålberg utanför Karlstad. Sedan 2010 har jag arbetat som säljare på Verisure. Efter min stroke 2014 tycker jag att trädgårdsarbetet är tyngre, så jag är glad att jag har en robotgräsklippare. Jag förstår inte att det fortfarande finns folk som själva klipper sina gräsmattor.
Jag är gift sedan 1997 och har två döttrar i de övre tonåren. På fritiden utanför hemmet försöker jag att då och då komma iväg på sammankomster med frimurarelogen.




Och så hade jag några frågor

1. Du kommer ju ut med en bok inom kort. Vad handlar den om?

Skam utspelar sig i en fiktiv värmländsk socken på slutet av 1800-talet. Redan i den inledande stycket hittas en ung kvinna mördad i sitt hem. Det står snart klart att det finns många som har saker att dölja. I en socken där alla känner alla måste man akta sig för att ge människor anledning att skvallra. Det finns mycket skam och skuldkänslor om man skrapar på ytan.

2. Varifrån fick du inspirationen att skriva just den här boken?

Det började med en manustävling, där man skulle skriva en deckare, och den fick gärna vara i en historisk miljö. Jag letade fram ett gammal rättsfall att ha som grund, så romanen har verklighetsbakgrund. Jag har dock ändrat namn och platser, lagt till nya förvecklingar och dessutom skapat ett helt annat slut på historien.

3. Vad ger skrivandet dig?

Det är roligt att skapa en egen liten värld, men det betyder inte att skrivandet bara är lustfyllt. Ibland får jag tvinga mig till tangentbordet.

4. Kommer du att skriva fler böcker efter den här? I sådana fall, om vad?

Absolut! Jag håller på med en uppföljare till Skam. Dessutom har jag flera manus liggande. Bland annat ett som handlar om en kvinna, som är handikappad sedan hon var liten. Hon kan inte komma upp på övervåningen, så hon vet inte vad som finns där. Då skapar hon själv i sin fantasi en bild av hur det ser ut däruppe. Till slut är det svårt att veta vad som är fantasi och vad som är verklighet.

5. Vilka är dina favoritförfattare?

Det finns många, men jag väljer några som jag känner speciellt för: Selma Lagerlöf, Pär Lagerkvist, Marianne Fredriksson och Torgny Lindgren.

Robert bloggar om böcker på bloggen Mina skrivna ord

Roberts debutroman Skam finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden










1 kommentar: