tisdag 28 mars 2017

Recension: Äventyrliga hjärtan av Jakob Sverker

Titel: Äventyrliga hjärtan
Serie: Europatrilogin, del 3
Författare: Jakob Sverker
Format: Häftad
Antal sidor: 228
Förlag: Egenutgiven
Recensionsexemplar

"Hur kan en vanlig tjej på väg mot en lysande karriär inom marknadsföring förvandlas till en kallblodig krigare? Finns det en hemlig och mäktig nazistisk organisation som utnyttjar kriserna för att skapa ett auktoritärt och intolerant Europa?

Ett SMS får Carl-Henrik att i all hast resa till Berlin. Madeleine får hjälp från oväntat håll på sin färd genom Europa. Organisationen FEF är henne hack i häl i jakten på hemligheten och planerar dessutom attentat för att skapa kaos och tillintetgöra demokratin. Kommer någon att kunna stoppa dem?"

------------------

Äventyrliga hjärtan är tredje och avslutande delen i Jakob Sverkers Europatrilogi. Länk till recensionerna av de tidigare delarna finns längre ner.

Den här sista delen rivstartar på första sidan och håller samma höga fart ända till sista sidan. Fortfarande är miljöbeskrivningarna så perfekta att det är som om man själv reste med och såg alla platser utmed Madeleines och Carl-Henriks väg.
När det gäller personbeskrivningar så lyckas författaren väldigt bra med de manliga karaktärerna, de är trovärdiga och jag lär känna dem väldigt snabbt. Tyvärr fungerar det inte riktigt lika bra med de kvinnliga karaktärerna. Jag har ju undrat lite vad det är som Carl-Henrik ser hos Madeleine och Marika och det var först nu när jag läste den här sista delen som jag insåg att personbeskrivningen av de kvinnliga karaktärerna helt enkelt inte fungerade för mig, varken Madeleine eller Marika blev lika "levande" för mig som männen.
Äventyrliga hjärtan är en fartfylld avslutning på Europatrilogin och den är också spännande rakt igenom.

Nu har det kanske låtit hela trilogin igenom som om jag inte tycker om böckerna, men det stämmer inte alls. Jakob Sverkers Europatrilogi är intressant och spännande med en huvudperson (Carl-Henrik) som jag verkligen tycker om. Inte nog med att böckerna är intressanta att läsa men ju mer man läser desto mer inser man att det finns en grundtanke i berättelsen som är väldigt aktuell. Inte nog med det, är man intresserad av filosofi och litteratur så får man sig en hel del tips och "smakprov" på sådant man kanske borde läsa.

Jag ser fram emot nästa nästa "projekt" den här författaren tar sig an!

Tack Jakob Sverker för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Jakob Sverkers websida

Daniel John Johnsons intervju i Qanda Magazine med Jakob Sverker  Intervju 


Min recension av de tidigare delarna

Berättelsens ängel (del 1)
Heidenstams misstag (del 2)


Äventyrliga hjärtan finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad




1 kommentar:

  1. intressant, spännande och nästan lite för läskigt, läser gärna mer av Sverker.

    SvaraRadera