måndag 20 mars 2017

Tematrio - Vårtecken

Dagen har varit väldigt seg och trots att jag inte gjort speciellt mycket idag så var jag väldigt trött när väl maken kom hem. Så efter middagen var det dags för kvällsvilan i soffan och självklart somnade jag  stenhårt så nu lär jag inte bli trött i första taget. Men då kanske jag kan göra i ordning både ett som annat.

Nu är det i alla fall dags för Lyrans Tematrio och hon uppmanar

Den här veckan är det officiellt vår. Och för en gångs skull kommer temat inte att vara begränsat till litteratur eller kultur. Alla svar är OK på frågan "vad har du sett för vårtecken hittills?"

-----------------

Vår eller inte men det snöade faktiskt idag och meteorologerna har lovat mer snö inatt. Men solen skiner i alla fall emellanåt så lite vårligt känns det nog.

Vårtecken hos oss

1. I helgen klippte maken ner vattenskott på äppelträden och när det är dags för det så vet man att våren är på väg. När solen skiner så syns det att det är dags att beställa fönsterputs igen.

2. Djurlivet har vaknat upp ordentligt  och sitter man vid köksfönstret så kan man se flockar av hjortar på fältet mitt emot. Det rör sig också mycket rävar i området.
"Vår" fasantupp har tagit sin plats i reviret så nu får vi se om ungtuppen som dök upp förra året försöker ta över reviret i år igen. Förra året slutade det hela med att ungtuppen fick stjärtfjädrarna bortryckta av gammeltuppen. En av de första riktigt soliga dagarna fick maken tag på årets första fluga.
I helgen såg vi en tranplog flyga förbi.

3. Det är emellanåt så varmt inne att jag på allvar har börjat fundera på att byta ut tjocka pyjamasen mot något lite tunnare och att byta ut microfiberlakanen mot vanliga påslakan och att lägga undan extrapläden (ja, jag är frusen)




10 kommentarer:

  1. jag känner att det kliar i fingrarna att klippa rosorna. koltrasten sjunger. fönstrena är förfärliga, men några har vi putsat

    SvaraRadera
  2. Haha, det där med smutsiga fönster har du helt rätt i - ett säkert vårtecken!

    SvaraRadera
  3. Vilken fasans-full dramatik ni har hos er :)

    SvaraRadera
  4. Bättre för maken beskära på sensommaren, blir färre vattenskott.
    Jag är gift med min fönsterputsare ❤️

    SvaraRadera
  5. Tänkte beskära häcken nu i helgen, om vädret håller sig fint förstås! Kanske passa på att putsa fönstren med =)

    SvaraRadera
  6. Men det följer också mycket jobb när våren kommer.

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken dramatik med fasanerna! Mysiga fåglar det där. :)

    SvaraRadera
  8. Fina vårtecken, många djur! Borde också putsa fönstren men först ska jag klippa ner mina pelargoner. :)

    SvaraRadera