onsdag 22 mars 2017

Veckans bokbloggsfråga vecka 12

Det var grått, grått och grått ute när jag steg upp i morse och det blir man ju inte glad av precis. Men trots att energinivån nu ligger ganska lågt så ska jag försöka rycka upp mig och sätta igång även om det just nu känns som att jag hellre skulle vilja bara sitta vid köksbordet, hinka te och läsa och strunta i att försöka vara produktiv.

För att få igång mig själv så försöker jag börja med att svara på Veckans bokbloggsfråga som ställs av Barnboksbloggen. Den lyder

Då och då skickar ju bokförlagen ut pressutskick och recensionsexemplar. Ibland kommer det bara böcker, och ibland kommer boken tillsammans med något annat roligt som anknyter till bokens tema. Jag har dock funderat lite på hur det går till hos förlagen när de bestämmer vilka bloggar som ska få sådana här pressutskick. Har någon av er koll? Har ni på något sätt anmält er eller jobbat aktivt för att få vara med på listorna över vilka som ska få pressutskick? Eller tvärtom, tillhör du de som innerligt önskar, men aldrig får något? Och till sist, vad tycker ni om själva konceptet, är det bara kul att få sån här post eller känner ni att det förpliktigar? 

------------------

Eftersom jag inte jobbar eller har jobbat i branschen så vet jag ju ingenting med säkerhet men rent logiskt finns det nog några olika alternativ för vilka som får utskicken och det hänger nog mycket på vad det är för bok, vilken strategi förlaget valt och hur stor budget de har.

När det gäller de riktigt stora massutskicken (med böcker som riktar sig till en bred målgrupp) skickas många nog till de flesta bokbloggare som tidigare recenserat förlagets böcker - att sen en del inte är intresserade och kanske aldrig ens läser boken, spelar mindre roll, lite svinn räknar man nog med, det är ändå bra och billig reklam för boken.
När det sen gäller böcker där målgruppen är mer begränsad så kan jag tänka mig att man oftare surfar runt och letar rätt på bloggare som läst och recenserat den typen av böcker och/eller som verkar ha en inriktning som passar för boken och målgruppen.

Jag är glad för varje bok jag får och det spelar ingen roll om det är något jag bett om själv, tackat ja till eller en överraskning. Och jag läser precis allt jag får oavsett genré och jag recenserar precis allt jag läser. Jag tycker nog att jag känner mindre press när det gäller överraskningsböcker....de läser jag ju när jag har tid och jag behöver ibland inte ta hänsyn till rec.datum på samma sätt som med böcker som jag själv bett om eller som jag tackat ja till. Den enda pressen och förpliktigandet jag känner är den jag själv lägger på mig när det gäller alla rec.ex och det är att alltid läsa det jag får så snart som möjligt, göra mitt bästa för att hålla ev rec.datum och skriva en ärlig recension.





6 kommentarer:

  1. Tror nog också att det är så de resonerar. Böcker jag själv valt att be om går alltid först, men överraskningar är trevligt och jag läser även dem så snart som möjligt i de allra flesta fallen.

    SvaraRadera
  2. har jag fått en bok så bloggar jag alltid om den.

    SvaraRadera
  3. Men om du får en bok du absolut inte vill läsa ut, gör du det ändå bara för att recensera eller lägger du ned och skriver att du inte läst ut den? Eller läser du alltid ut böcker även om du inte gillar dem?

    SvaraRadera
  4. Håller med dig. Böcker jag själv bett om går alltid först!

    SvaraRadera
  5. Jag är inte alls så säker på att de skickar till de flesta som redan läst något från förlaget - ibland ser jag ju att det sker massutskick men att många bloggare INTE får något därifrån. Jag tror att de kollar en hel del på bloggens inriktning också. Jag blir inte riktigt klok på hur de resonerar och varför vissa får flera bokpaket i veckan medan andra aldrig får något.

    SvaraRadera
  6. Det kanske är ett litet mysterium hur de resonerar kring att skicka ut dessa rec.ex :)

    SvaraRadera