Recension: Berättelsens ängel av Jakob Sverker

Titel: Berättelsen ängel
Serie; Europatrilogin del 1
Författare: Jakob Sverker
Antal sidor: 214
Förlag: Egenutgiven

"Sveriges Radios utrikeskorrespondent, Carl-Henrik Wiberg, träffar i Paris på en farlig krigsförbrytare han känner igen från Balkankrigen. Samtidigt får han ett mystiskt brev och möjligheten att intervjua en av Frankrikes mest kända och tillbakadragna familjer, industrifamiljen Saurelle.
Madeleine Raeder är svensk marknadsassistent som gör koncernkarriär hos Saurelle. Hon får i uppdrag att hålla ögonen på Carl-Henrik. Händelseutvecklingen för dem samman och leder dem mot en avskyvärd hemlighet

--------------------

När jag fick förfrågan från författaren var jag först rejält tveksam av många olika orsaker. Det är lite riskabelt att ta sig an en hel trilogi om man inte känner till författaren sedan tidigare, tänk om man upptäcker att man inte gillar del ett? Då har man två delar till som man ändå ska försöka läsa igenom. Jag kunde inte heller hitta sidantal för någon av böckerna någonstans och det fick mig också att bli lite svettig. Tänk om jag åtar mig att läsa trilogin och så visar det sig att varje del är på 600 sidor!
Men baksidestexterna lockade och de här böckerna kändes rakt av som böcker som jag skulle gilla, alltså bestämde jag mig för att ta chansen/risken.

Det är svårt att komma underfund med vad det är egentligen som gör att jag verkligen fastnar så ordentligt  för den här berättelsen att jag i princip sträckläser boken.

Huvudpersonen Carl-Henrik Wiberg är en sympatisk person som jag fattar tycke för direkt, han är sådär svenskt lagom. Det jag inte riktigt får grepp om är varför han fastnar för Madeleine...som person känns hon inte alls lika mycket "kött och ben" som CarlHenrik. Men det kanske klarnar för mig längre fram i berättelsen i de kommande delarna i trilogin.
Miljöbeskrivningarna är också nånting som jag verkligen gillar, det känns som om man gick där med Carl-Henrik på Paris gator. Överhuvudtaget så är det mycket jag tycker om i den här boken.

Det som jag lite hakar upp mig på är att tempot är lite ryckigt. Det är ett bra tempo i långa perioder men sedan helt plötsligt är det som att tvärbromsa och börja simma i klister. Oftast sker detta när det blir filosofiska dialoger och/eller funderingar i berättelsen. Jag har absolut ingenting emot filosofi i berättelser och här är det ju t o m en del av berättelsen, men emellanåt blir det lite för mycket, för ingående och för djupsinnigt för mig i en bok av den här typen. En annan sak som jag "krockade" lite med och som jag brukar anmärka på i en del böcker var den här oerhört detaljerade slagsmålsscenen. När det är så här detaljerat beskrivet så känns det som om författaren suttit framför tv:n, tittat på en actionfilm och sedan beskrivit steg för steg exakt det hen sett i filmen. Som läsare behöver jag inte få varje rörelse exakt beskrivet, vet jag förutsättningarna (t ex att Madeleine faktiskt tränade) så klarar jag av att låta fantasin fylla i resten.

Berättelsens ängel är en välskriven bok som får mig att bli riktigt sugen på att fortsätta följa Carl-Henrik och läsa resten av trilogin. Som tur är så finns de böckerna redan i min läsahög så jag kan sätta igång med del 2 inom kort. Först ska jag läsa nånting annat emellan så jag kan läsa nästa del med fräscha ögon.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Jakob Sverkers websida

Berättelsens ängel finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok