fredag 31 mars 2017

Helgfrågan vecka 13



Jag har varit utan telefon, tv och internet i ca 1,5 dygn men alldeles nyss fick maken SMS från Telia om att felet nu är åtgärdat. Vilken lycka att äntligen kunna komma åt nätet utan problem. Så nu har jag att göra resten av kvällen, gå igenom mailboxen ("bara" ca 50 mail!), blogga lite osv osv. Det är ju bara tur att jag inte brukar titta på tv ens i vanliga fall för ikväll skulle jag ändå inte hunnit med sånt.

Jag börjar med Mias Helgfråga som lyder

Har du någon form av läsplanering? 
Är det viktigt med en planering?

------------------

Numera planerar jag min läsning lite mer än tidigare.

Jag gör






En veckoplanering






Och






En helgplanering







Att jag började med planeringen var pga specifika recensionsdagar. Även om jag markerar själva böckerna med rec.datum och lägger de i ordning i läsahögen efter rec.datum så tyckte jag att jag behövde också göra en planering så att det verkligen skulle fastna i huvudet vilka böcker jag skulle läsa just den veckan. En planering är ju inte heller huggen i sten utan kan ändras om det kommer en bok som måste läsas före andra eller om jag inte har lust att läsa en viss bok just då. Så planeringen kan ändras efter omständigheter och också efter läslust.







10 kommentarer:

  1. För mig är inte läsplanering viktigt

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycket om att göra själva planerandet, medan det inte alls är lika viktigt hur eller att jag följer den :) Vad besvärligt att vara utan både telefoni och bredband!

    SvaraRadera
  3. jag tar inte emot så många rec.ex - skulle dö (?) utan internet!

    SvaraRadera
  4. En plan är ju liksom en skiss eller ett utkast, bara som stöd för minnet :)

    SvaraRadera
  5. Jag har dragit ner mycket på planerandet på senare år.

    SvaraRadera
  6. Frustrerande att vara utan internet. Men du kanske har hunnit läsa massor?

    SvaraRadera
  7. Läsning av recex är väl bra att planera.

    SvaraRadera
  8. Tar en emot mycket recex så är det nog bra med planering. Jag tar inte emot så många av tidsmässiga skäl, och planerar inte så mycket kring den egna läsningen. Men jobbläsningen och bokcirkelläsning blir det en del planerande kring.

    SvaraRadera
  9. Kan nog vara en god idé att planera om där är många recex med satta datum. Inte hamnat i det dilemmat själv dock. ;)

    SvaraRadera
  10. Jag gör månads och veckoplanering men som du skriver, man kan ändra sig.

    SvaraRadera