torsdag 2 mars 2017

Recension: Borgen av Ellinor Häggström

Titel: Borgen
Författare: Ellinor Häggström
Format: Häftad
Antal sidor: 429
Förlag: Books on demand
Recensionsexemplar
Månadens bästa bok

"En medeltida borg.
Fem instängda dödsdömda personer.
I de dunkla rummen och korridorerna finns övervakningskameror vars bilder direktsänds dygnet runt.
En person vinner frihet när han eller hon blir den första, eller enda, att hitta utgången på en plats där inga regler finns.

DokNets dokusåpa Borgen slår tittarrekord när den förhandstippade succén drar igång och ingenting verkar kunna gå fel. Men de våldsamma bilderna som sänds drar igång händelseförlopp i samhället som ingen hade kunnat drömma om."

-----------------------

När jag fick förfrågan från författaren var jag först lite tveksam till om den här boken skulle fungera för mig just nu men den lät ju spännande och så tog nyfikenheten överhanden. Och ännu mer nyfiken blev jag eftersom författaren länkat till en artikel i DN om en rysk realityserie 

Själva tanken på fem personer instängda i en mörk och kall borg sätter igång fantasin men jag var inte alls beredd på hur snabbt jag uppslukades av den här berättelsen.När jag väl börjat läsa kunde jag inte sluta!
Av personerna i borgen är det Linna som man lär känna, de övriga fyra är mer bakgrundsfigurer. På ett sätt kan jag förstå det men samtidigt är jag såklart nyfiken på t ex Laszlo och hade velat veta ännu mer om honom.

Det som sedan fick mig att börja fundera lite extra var produktionsbolagets personal och hur de olika personerna reagerade på utvecklingen i Borgen. Realityserier blir ju värre och värre hela tiden och produktionsbolagen i princip tävlar om vem som kommer med den mest hårresande idén. Hur långt är de villiga att gå för tittarsiffror? Läser man artikeln om den ryska serien så känns det som att det inte finns någon bortre gräns. Vilket ansvar har de som tittar på realityserier? När är det dags för dem att sätta ner foten och säga "Det är nog nu, det här går för långt!"? Borgen väcker en hel del både moraliska och etiska frågor och man är smått tvungen att rannsaka sig själv och var man står när det gäller de här frågorna. Det räcker inte riktigt att man väntar tills man kommer till den där gränsen utan man bör nog ha klart för sig redan i förväg var den går så man vet att sätta stopp.

Jag är väldigt glad över att jag fick läsa Borgen, den var så mycket mer än vad jag hade väntat mig. Borgen är en thriller men den innehåller inte bara action, spänning och grymheter utan också sådant som tvingar dig att rannsaka dina egna motiv och gränser. Jag ser verkligen fram emot att läsa mer av den här författaren!
En smakbit ur boken finns HÄR

Tack Ellinor Häggström för rec.exet!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ellinor Häggströms websida


Borgen finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok




2 kommentarer:

  1. Just det där med reality-TV är jag fascinerad av och jag älskade att titta på både Big Brother och Robinson (och några till) ända tills de helt flippade ut och bara blev fylleslag alternativt ränksmidande ungdomsprogram. Jag är ju intresserad av psykologin och vad som händer med människor i extrema situationer. Den här boken ska jag definitivt kolla in.

    SvaraRadera
  2. Låter som en intressant bok

    SvaraRadera