fredag 3 mars 2017

Helgfrågan vecka 9





Jag har tagit min obligatoriska vilostund här på kvällen och slötittat på tv, men kvällen är inte slut för det. Så nu orkar jag skriva lite igen och jag kom på att det är dags för Mias Helgfråga . Den här gången vill hon veta

Vad får dina tårar att börja droppa/rinna/spruta (bokmässigt)?

------------------

Jag gråter floder när det är djur med i böckerna för att det ju oftast handlar om väldigt speciella djur och ofta dör djuret i slutet på boken. Klumpen i halsen kommer redan långt i förväg för jag vet ju precis när det börjar närma sig och tårarna brukar också börja rinna redan innan det slutgiltiga händer. Nu har inte jag läst sådana böcker på ett tag men ett exempel på bok som jag gråtit till är






Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)








Och det är samma sak med filmer - maken och jag bölade ikapp när vi såg War Horse.

När det gäller andra typer av böcker så är det böcker där jag påminns om sorgliga/tråkiga händelser  i mitt eget liv som kan få mig att gråta. Och så finns självklart de här "mot alla odds"-berättelserna då jag sitter med tårarna rinnande och läser och läser...

När det gäller vissa böcker vet jag redan i förväg att jag  kommer att gråta ögonen ur mig, andra kommer som en överraskning. Och ibland vet jag knappt vad det är som triggar mig att gråta, men nånting är det då med texten som påverkar mig just vid den tidpunkten. Kanske är det så enkelt att jag ibland behöver gråta och då räcker det med minsta lilla för att få igång gråten.








9 kommentarer:

  1. Gråter också ofta. Tycker det är ganska skönt att få bokgråta :)

    SvaraRadera
  2. Mina två första gråtfester var böcker om djur (jag var runt 10-12) och då var det så illa att jag inte kunde fortsätta läsa, tårarna skymde sikten helt och hållet :)

    SvaraRadera
  3. Filmer om djur klarar jag inte av att se, tror att det blir för verkligt :)

    SvaraRadera
  4. Om djur: såg att boken om hunden Arthur (som följde ett svenskt landslag och togs med hit) fanns på rean. Skulle tro att det är en riktig gråtis ... men köpte den inte.

    SvaraRadera
  5. Jag gråter också ganska lätt till vissa böcker. Ibland kommer det totalt överraskande. Det kan vara ganska skönt att gråta en skvätt.... ;)

    SvaraRadera
  6. Nu känner jag mig hård. Just djur som behandlas illa eller så, då känner jag mest illamående men gråter gör jag inte.

    SvaraRadera
  7. Visst är det så att man ibland är mer lättrörd och att det även beror på vad det handlar om, hur det man läser berör eller plockar upp ens egna erfarenheter. Bibliotekskatten Dewey var en klar snyftare, både sorg- o glädjetårar. Fin historia. :)

    SvaraRadera
  8. Jag gråter också mycket när djur far illa, och bibliotekskatten var jättesorglig.

    SvaraRadera
  9. Det är inte alltid lätt att veta varför man gråter till en viss bok! De där jag vet att jag kommer gråta är lite tuffare för ibland är det jobbigt att gråta, men iblandär det skönt! :)

    SvaraRadera