torsdag 16 mars 2017

Recension: Eld i håg av Stieg Trenter

Titel: Eld i håg
Serie: Harry Friberg
Författare: Stieg Trenter
Format: Häftad
Antal sidor: 289
Förlag: Albert Bonniers förlag
3 X 3 under 2017
Hyllvärmare 2017

"När fotograf Harry Friberg susade i väg ut till Karlberg utanför Stockholm tillsammans med sin vän redaktör Robert Orten, trode han bara att han skulle få vara med om ett enkelt kamerareportage från en helt vanlig eldsvåda, absolut ingen ordbrand. När allt var över kunde polisen endast konstatera, att en människa hade fått sätta livet till.

När sedan händelserna med rasande fart utvecklades i Göteborg med en ny brand och ett nytt mord som resultat, tätnade dimman än mer kring mysteriet. Tills Harry Friberg i den dramatiska finalen ensam möter mördaren och får en kuslig demonstration i konsten att begå mord."

-----------------

Jag älskar Stieg Trenters Harry Friberg-deckare och skulle helst vilja ha hela serien hemma så jag kunde läsa en lite då och då. Nu har jag inte hela serien men jag har en bunt som jag köpte på en loppis och när en del bloggar drog igång utmaningar så blev det ett perfekt tillfälle att läsa Stieg Trenter igen.

Jag har hittills läst två av hans böcker för utmaningarna Hyllvärmare 2017 och 3 X 3 under 2017 och haft oturen att handlingen i båda utspelat sig annanstans än i Stockholm och att Harry Friberg i den ena bara fanns i periferin och ingen av böckerna var den typen av böcker som jag ser som "typiska" Harry Friberg-deckare.
Men den här gången, med Eld i håg, hamnar man mitt i det som gör de här böckerna så speciella för mig, nämligen Stockholm. Trenters skildringar av Stockholm (och i den här boken också Göteborg) på 30-40-talet är helt enkelt underbara. Det är som att titta på en gammal svartvit film med Stockholmsvyer och höra det där speciella Stockholms- och Södersnacket.

Handlingen är såklart olidligt spännande - nej, jag skojar bara... Med nutidens mått mätt är de här deckarna väldigt harmlösa och det finns väldigt lite blod och våld i dem. Snarare är det här lite av mysdeckare som ger en väldigt bra bild av hur det var i Sverige och Stockholm under 30/40-talet.

Det enda som jag saknar i den här boken är Harrys polisvän Vesper Johnson och deras luncher tillsammans. Men kanske att Vesper finns med i nästa Trenterbok jag läser. Jag hoppas det i alla fall!


Eld i håg finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad/E-bok




1 kommentar: