lördag 27 april 2019

Recension: Mantor av Karolina Bjällerstedt Mickos

Titel: Mantor
Serie: Till Esperani del 1
Författare: Karolina Bjällerstedt Mickos
Format: Häftad
Antal sidor: 332 sid
Förlag: Fafner förlag
Recensionsexemplar

"Vem är Esperani som alla på teatern Fågelgården pratar om? Och vilka är fritänkarna, vars torn bränns ner varje år på Vårfestens afton?
Mantor är en ung adelsman som flyr från ett krig som hans land utkämpat i generationer. Han byter identitet och blir flöjtist på en teater i det fjärran Pyros, ett kulturellt och religiöst centrum där teaterkonst och gudsdyrkan är intimt sammanflätade. Mantor har kommit undan kriget, en i Pyros lurar andra faror. Templet och Högsta prästinnan håller staden i ett järngrepp. På teatern kokar det av intriger och snart är Mantor indragen i jakten på en mördare. Men vem kan han egentligen lita på?"

-------------------


Jag fick ett erbjudande om den här boken redan förra året för att förläggaren/redaktören tyckte att den skulle passa mig men hur nyfiken jag än var så kunde jag inte ta emot den då, jag hade alldeles för många andra böcker som skulle läsas. Som tur är så gav han sig inte utan jag fick ett nytt erbjudande för ett tag sen och nu fanns det äntligen utrymme för mig att tacka ja. Mantor är första delen i en trilogi och en nyutgivning av de här böckerna.

Jag hade inga förväntningar på den här boken förutom att förläggaren sagt att han tyckte om den här trilogin och trodde att den nog skulle passa mig också. Även om jag numera läser lite mer fantasy så är det ändå en av genréer som jag läser minst av. Nu visade sig den här boken inte riktigt motsvara min bild av fantasy, snarare fick den mig att tänka på riddarsagor som utspelar sig på medeltiden. Om det inte vore för en del namn osv så hade jag faktiskt trott att det här snarare var en historisk roman. Att berättelsen utspelar sig i teatermiljö får mig också att tänka på medeltiden.

Huvudpersonen Mantor är inte riktigt min typ av person, än så länge i alla fall, han är lite för naiv och självcentrerad. Som tur är så finns det andra mer intressanta karaktärer i berättelsen så jag behöver inte reta mig alltför mycket på Mantor utan kan istället koncentrera mig på de andra.

Jag är fascinerad av den här berättelsen och gillar verkligen att läsa fantasy som ändå är så nära vår verklighet som Mantor är, det är nämligen den typen av fantasy jag tycker bäst om. Eftersom jag redan har de andra delarna också hemma så kan jag snart ta itu med del 2, Larona, och det ser jag verkligen fram emot!

Tack Fafner förlag för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mantor finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar