fredag 12 april 2019

Fem en fredag vecka 15: Nostalgi


Den här veckan tänkte jag hoppa på elisamatildas Fem en fredag igen och svara på hennes fem frågor. Den här gången är temat Nostalgi


1.Vilken låt tar dig tillbaka till discotiden?
Hot  Stuff av Donna Summer såklart!



2. Vilken maträtt påminner dig om din barndom?
Klappgröt och plommonkräm. Klappgröt (mannagrynsgröt med lingon som vispas tills det är fluffigt) och plommonkräm (som farmor ofta bjöd på)

 

3. Vad för trend skulle du vilja se komma tillbaka?
Jag har alltid älskat 50-talskläder och klädde mig faktiskt lite på det sättet under 70-90-talet trots att det definitivt inte var trendigt då.


 

Bilderna lånade från Jetset Trends
 
4. Vilken var den första CD/LP-skiva/kassettband du köpte?
Nånting av Ted Gärdestad, kommer inte ihåg vilken av skivorna det var men tror det var Ted  1973 där jag ska fång en ängel fanns med. Det som gällde annars var att spela in blandband på kassett från radio.




5. Tittar du någonsin igenom saker och lådor med saker du sparat?
Jag hade en hel del kvar fram tills att vi flyttade och de tittade jag i princip aldrig på, de bara fanns där. När vi flyttade så gjorde vi en upprensning och då åkte en hel del v de prylarna så de har jag inte kvar. Numera skickar mamma mig emellanåt sånt som hon sparat från min uppväxt, t ex betygsboken från klass 1-4, och de har jag tittat lite oftare på än så länge.








2 kommentarer:

  1. Hej, oh klappgröt! jag kallade den vispgröt (Helsingfors-språk). Älskade den, och även då jag flyttat hemifrån så köpte jag den färdig i mataffären. Har nog aldrig lärt mig tillaga den själv! Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Mannagrynsgröt har jag ju ätit, men aldrig med lingon och fluffigt. Det lät gott!
    50-talsklänningar är oerhört vackra. :)

    SvaraRadera