tisdag 23 april 2019

Recension: Ulrikas bok av Maria Gustavsdotter

Titel: Ulrikas bok
Serie: Prästdöttrarna del 1
Författare: Maria Gustavsdotter
Format: Pocket
Antal sidor: 362
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar
Hyllvärmare 2019

"Det är ljummen försommar 1644 och efter gudstjänsten i Morlanda kyrka råder det full dramatik på prästgården. Den äldsta dottern Ulrika sitter böjd över bibeln och gråter, hennes syster Katarina står i skamvrån och deras bror Magnus får smaka på piskan.
Det som skulle vara ett oskyldigt skämt får ödesdigra konsekvenser. Ulrika flyr brådstörtat från det lilla samhället på Orust för att söka sig en framtid någon annanstans. På prästgården är inget sig likt efter Ulrikas plötsliga sorti och syskonens trygga värld slås i spillror."

----------------

Ulrikas bok är första delen i serien Prästdöttrarna. Den här boken fick jag som en överraskning sommaren 2016 men jag har tyvärr inte hunnit med att läsa den förrän nu.

Jag tycker om att läsa historiska romaner lite då och då och den här författaren har jag läst en bok, En sekund är jag evig (länk till recension finns längre ner på sidan) av tidigare och den tyckte jag väldigt mycket om. Jag lev alltså redan då sugen på att läsa Ulrikas bok, jag visste ju att den låg i bokhyllan och hade redan tidigare påmints om den genom Monikas Hett i hyllan där man ska visa upp hyllvärmare.

Serien handlar om prästen Morlandeus tre döttrar och just den här boken handlar om den äldsta - Ulrika och utspelar sig i Bohuslän och Orust.
Det är väldigt intressant att läsa om hur livet såg ut på 1600-talet, oavsett samhällsklass var det ju inte precis en dans på rosor. Det mer ovanliga i den här boken är ju att man får en liten inblick i hur det var för den tidens resandefolk (och/eller romer).

Parallellt med Ulrikas berättelse får man följa hennes systrars liv på prästgården och också Magnus (brodern) fortsatta liv.

Ulrikas bok är en lättläst, spännande och intressant berättelse om livet på 1600-talet och jag känner att  jag definitivt måste skaffa de andra delarna i trilogin också så jag får veta hur det går för systrarna. Och jag vill absolut läsa även andra böcker av Maria Gustavsdotter!

Tack Historiska media för rec.exet!


Andra böcker jag recenserat av Maria Gustavsdotter

En sekund är jag evig

Ulrikas bok finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar