söndag 7 april 2019

Recension: Den ljusaste natten av Helena Kubicek Boye

Titel: Den ljusaste natten
Serie: Anna Varga, del 2
Författare: Helena Kubicek Boye
Format: Inbunden
Antal sidor: 358 sid
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"Det är midsommar i Säter i Dalarna. En dömd pedofil avviker från sin permission från Säters rättspsykiatriska klinik. När en femårig flicka samtidigt försvinner spårlöst från en närliggande campingplats sprider sig skräcken och paniken. Snart försvinner ännu ett barn, en sjuårig pojke. Anna Varga, psykolog vid kliniken, är ansvarig för permissionen och måste hjälpa polisen att hitta barnen innan det är för sent."

---------------------


Jag läste författares debutbok som också var första delen i den här serien förra året, tyckte om den och har sedan dess väntat på att nästa del skulle komma. Och äntligen är den här!

Det här med att allt utspelar sig i Säter är redan det rätt så läskigt. Jag vet faktiskt inte om jag skulle klara av att bo på en ort där det fanns en rättspsykiatrisk klinik. Ja, det är kanske fördomsfullt, men jag har en tidvis alltför livlig fantasi och skulle nog ha lätt för att bli en smula nojig i en sådan miljö. Och i den här boken finns ju precis en av de scenarior som skulle få mig att känna kalla kårar utmed ryggraden och vara extra noga med att låsa ytterdörren. I den ljusaste natten är det visserligen en pedofil som avviker så han borde inte vara farlig för vuxna, men bara tanken på att någon som dömt till vård på en rättspsykiatrisk klinik avviker, får i alla fall mina nackhår att resa sig. Och skulle jag ha barn så skulle jag nog vara rätt så illamående.

Precis som jag hade förväntat mig så lär jag känna Anna Varga lite bättre i den här boken, men jag tror det fortfarande finns mer att få reda på i kommande böcker.

Jag gillade första boken, Innan snön faller, och jag tycker faktiskt ännu mer om Den ljusaste natten! Den är lätt- och snabbläst och riktigt spännande. Jag ser verkligen fram emot nästa del i serien om Anna Varga

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Helena Kubicek Boyes websida

Min recension av första delen i serien

Innan snön faller

Den ljusaste natten finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar