onsdag 12 oktober 2016

Ett bräckligt liv av Göran Redin

Titel: Ett bräckligt liv
Serie: Lövberga, del 3
Författare: Göran Redin
Format: Inbunden
Antal sidor: 414
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Syskonen från Lövberga har skingrats för vinden och försöker finna egna vägar genom livet. Erik kämpar sida vid sida med kungen i Tyskland för att öka rikets makt. Som i alla krig leder hans insatser till förtvivlade möten och kamraters död, men också till nya vänskapsband och oanade möjligheter. Karin, som är kvar i Sverige, bär på ett oönskat barn och söker efter en väg ut. Hur ska hon använda sina kunskaper på bästa sätt och var hör hon egentligen hemma?

Storebror Anders återvänder utmärglad till Lövberga efter att ha suttit fängslad. Men när missväxt råder, djuren knappt överlever vintern och familjemedlemmar går förlorade känns räddningen långt borta."

---------------------------
Ett bräckligt liv är tredje delen i serien om syskonen från Lövberga gård. Den här boken har jag verkligen väntat på och längtat efter! Jag vill ju veta hur det går för Erik och Karin

Trots att det alltså är två år sedan som jag läste del två, En skärva hopp, så kommer jag direkt in i handlingen och minns  glasklart vad som har hänt tidigare. Och det är ett gott betyg för böckerna att handlingen stannat kvar i minnet så länge att man utan ansträngning kan fortsätta läsa och inte känna att man nog borde ha läst om de första delarna för att komma ihåg.

Det är intressant att följa hur Erik blir officer och så småningom kommer tillbaka till Sverige tillsammans med sina vänner. Lika intressant är det att följa Karins liv där hon arbetar för de valloner som på den tiden flyttade till Sverige och där hon genom hårt arbete också får chansen att göra ett kliv uppåt trots att hon är kvinna. Det var inte lätt att vara kvinna på den tiden och jag är glad för att författaren valt att ha en stark kvinna som Karin som en av huvudpersonerna. Trots att jag tycker mycket om Erik så är nog Karin ändå min absoluta favorit.

Jag blev faktiskt ledsen när jag tänkte på att det här skulle vara den avslutande delen om Erik och Karin för jag vill ju så gärna fortsätta läsa om dem. Som tur var så kikade jag in på författarens blogg och såg att det nog blir i alla fall en del till. Det är jag mycket glad över för det finns nog mycket mer att berätta både om syskonen och om Sverige under 1600-talet och det hade inte känts rätt om berättelsen tagit slut här.

Ett bräckligt liv är lättläst, intressant och engagerande och jag läser, läser och läser och kan inte sluta. Jag är stormförtjust i den här serien och hoppas nu att det inte dröjer alltför länge innan jag får läsa mer om syskonen från Lövberga. Och nu kan jag äntligen lämna över boken till maken, som väntat på att få läsa den, han är historieintresserad och gillar Redins böcker lika mycket som jag gör.

Tack Historiska media för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Göran Redins blogg

Mina recensioner av de tidigare delarna

Ett fjärran krig
En skärva hopp


Ett bräckligt liv finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




1 kommentar:

  1. Verkar vara en spännande och intressant serie och som jag tror också skulle kunna läsa. Hade inte hört talas om boken/böckerna tidigare.

    SvaraRadera