söndag 26 augusti 2018

En smakebit på søndag - Familjeträdet

Den här helgen har hittills varit väldigt lugn och jag tror nog att den fortsätter likadant. På lördagen hade faktiskt ingen av oss lust med nånting så vi spenderade dagen med lite pyssel hemma, matlagning och såklart en hel del läsning. Söndagen förväntar jag mig går nog ungefär i samma spår och till och med katterna är rätt så lugna just nu. De känner nog av att hösten börjar närma sig. Men
söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-----------------

Min smakbit kommer från sidan 23 i Familjeträdet av Susan Wiggs (titeln är länkad till Bokus och där finns mer info om boken


"De hade gift sig för åtta år sedan. Åtta hektiska, produktiva och framgångsrika år. Ibland, när de slog på stort med dyra inslag, som att dyka efter ostron, leta efter tryffel, eller mjölka en nubisk get, frågade Annie sig vad som hade hänt med hennes nyckelingrediens, teveprogrammets grundläggande koncept. Den anspråklösa tanken hade kommit bort och fanns inte kvar i de påkostade avsnitt hon producerade nu för tiden. Det fanns stunder då hon var orolig för att programmet hade avvikit från hennes ursprungliga dröm. Det kändes som om det kvävdes av skådespeleri och uppseendeväckande inslag som inte hade något att göra med den vision hon haft från början.
Programmet hade fått ett eget liv, påminde hon sig. Det kunde vara positivt. Med sina gedigna kunskaper om mat och lite flink bokföring fick hon allt att flyta smidigt, vecka ut och vecka in."




25 kommentarer:

  1. tack för annorlunda smakbit, smakat ostron en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig smakat men skulle gärna vilja göra det någon gång.

      Radera
  2. Den har jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Den här vill jag läsa.

    SvaraRadera
  4. Låter intressant, tack för smakebiten! Kan inte låta bli att undra hur det skulle vara att mjölka en get.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så annorlunda än att mjölka en ko, man måste bara ha en lite annorlunda teknik eftersom juvret har en annan form.

      Radera
  5. Høres ut som en fin historie, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Blev lockad att kolla upp den boken lite mer.

    SvaraRadera
  7. det är säkert så det går när folk får framgångar med sina idéer. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Jeg hadde heller ikke lyst til så mye på lørdag :-) Jeg var på jobb frem til 1, men etter det ble det besøk i sofaen og etterpå HBO på TV. Ikke engang lese fikk jeg til :-) Men det får jeg ta igjen ut over uka. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det skönt att göra ingenting!

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  10. Det var en ny bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Den här kände jag inte till. Fint omslag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Framgång och succe blir inte alltid till det bästa. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  13. Det var längesen jag mjölkade en nubisk get :)))

    SvaraRadera