söndag 12 augusti 2018

En smakebit på søndag - Symbolens skugga

Äntligen är det lite svalare! Fast efter att ha haft det så tokvarmt så känns 24 grader lite småkyligt, men bättre det än 33 graders värme. Nu börjar man i alla fall orka vara lite aktiv. Lördagen var rätt så lugn och jag hade gott om tid och ork att läsa och hålla på med sånt som inte blivit gjort under värmeböljan. Enligt väderprognoserna ska det bli regn på söndagen och det hoppas jag verkligen att det blir, lite regn skulle är verkligen efterlängtat. Det skulle vara så skönt med ett riktigt ösregn efter den här olidliga värmen och torkan. Och ett extra plus är ju att regnväder = läsväder. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

----------------------

Min smakbit kommer från sidan 116 i Symbolens skugga av J.F. Hansson (titeln är länkad till Bokus och där finns mer info om boken)



"Från de riktade parabolmikrofonerna hör hon hur elmotorn jobbar.
Medan öppningen i porten blir allt större ser hon hur ett flertal par ben uppenbarar sig där bakom.
Hon känner sig torr i munnen och bävar för vad de snart ska bevittna. Vem döljer sig bakom porten? tänker hon.
Till slut stannar motorn tvärt.
Sex män kommer sakta ut. Fyra av dessa är beväpnade med ryska kalashnikovs. I mitten går en man klädd i kavaj som leder en annan vars ansikte är täckt med en huva av säckväv. Mannen i kavajen riktar en pistol mot fången med luvan.
De fem personerna, vars ansikten är synliga, verkar alla vara av arabisk härkomst."


11 kommentarer:

  1. läskigt omslag. tack för skrämmande smakbit.

    SvaraRadera
  2. Spännande smakbit!

    Det är märkligt hur man vänjer sig vid högre temperaturer, märker också att det känns kyligt när det är runt 24 grader :o Jag har bestämt mig för att jag vill känna hur det känns när jag fryser (igen) så jag har fortfarande shorts trots att temperaturen är runt 20 nu :)

    SvaraRadera
  3. Ja, härligt med lite svalare men jag håller med dig om att normal sommartemperatur nu nästan känns kall. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Nu är det lite väl kallt tycker jag. Jag känner inte alls till denna bok.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbit. Den boken har jag nyligen läst, riktigt bra, väntar med spänning på den avslutande delen i trilogin. ;)

    SvaraRadera
  6. Huu så läskigt, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  7. Visst är det skönt att det blivit svalare, och faktiskt kan det stundtals kännas kallt.
    Den här boken kände jag inte alls till. Jag förstår att den är en fortsättning på en tidigare bok.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Jag har visst helt missat den här författaren. Jag ser att detta ändå är del 2. :)

    Visst är det skönt med svalka och regn nu. Vi hade rejält med regn och åska här igår och idag är det nästan kallt.

    SvaraRadera
  9. känner igen boken men jag har inte läst den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Uff så obehagligt.
    Jag har nästan tyckt det varit skönt att frysa den här helgen...

    SvaraRadera
  11. Ja tänk så skönt till exempel att ha lust att motionera, den lusten har varit så gott som försvunnen när det varit så varmt.

    SvaraRadera