Recension: Pretty baby av Mary Kubica

Originaltitel: Pretty Baby
Författare: Mary Kubica
Översättning: Sandra Rath
Antal sidor: 397
Hyllvärmare 2018

"Hon ser tonårstjejen stå i ösregnet på tågperrongen, med armarna krampaktigt om ett spädbarn. Hon kliver på ett tåg och försvinner iväg. Men hon kan inte glömma tjejen...
Heidi Wood har alltid varit en medkännande person. Hon arbetar med välgörenhet och tar sig an hemlösa katter. Ändå blir hennes man och dotter förskräckta när hon en dag kommer hem med den unga, hemlösa Willow och en fyra månader gammal bebis. Men trots familjens invändningar erbjuder hon dem att stanna . Heidi tillbringar dagarna med att hjälpa Willow på fötter, men när hennes förflutna börjar avslöjas, tvingas Heidi bestämma hur långt hon är beredd att gå för att hjälpa en främling. Vad som från början varit en godhjärtad handling utvecklas snart till en halsbrytande historia."

------------------------

Jag har läst författarens debutbok Good Girl tidigare (länk till recension finns längre ner på sidan) och var redan då nyfiken på den här boken. När denna nu fanns i utbudet på en bokrea så kunde jag inte motstå frestelsen.

Det är en smått otäck stämning i berättelsen redan från början. När Heidi för första gången får syn å Willow så vet man direkt att nånting kommer att hända dem emellan så småningom, vad det är återstår bara att se. Från början tycker jag mig ana vad som kommer att hända, men det visar sig att jag inte ens kommer nära i mina aningar, ingenting är så som det verkar från början. Man ser berättelsen ur tre olika perspektiv, Heidis, Chris och Willows, och det kanske inte låter så enkelt men fungerade faktiskt väldigt bra för mig och det gjorde också att man fick en djupare inblick i allt som hände.

Författaren berättar även i den här boken i ett rätt så lugnt tempo som gör att man lär känna karaktärerna ganska väl och börjar förstå vad som driver dem. Det som är intressant är att ledtrådarna till deras bakgrund som dyker upp lite i taget hela tiden leder en fel och jag stuvar om mina teorier gång på gång tills nästa lilla minnesfragment hos någon av karaktärerna omkullkastar allt igen.

Intrigen blir kusligare och kusligare och till slut vet man inte riktigt vad som egentligen är sant och vem som är skyldig till vad.

Pretty Baby är välskriven och spännande och trots att jag till slut börjat inse vad som ligger bakom allt så kommer upplösningen ändå som en liten överraskning.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Mary Kubicas websida