lördag 11 augusti 2018

Recension: Yxmannen av Ray Celestin

Titel: Yxmannen
Originaltitel: The Axeman's Jazz
Serie: Yxmannen, del 1
Författare: Ray Celestin
Översättning: Hanna Williamsson
Format: Pocket
Antal sidor: 472
Förlag: Kalla kulor förlag/Southside Stories
Hyllvärmare 2018


"New Orleans 1919. Den beryktade seriemördaren Yxmannen sätter skräck  i staden med sina bestialiska mord.
Kriminalinspektör Michael Talbot utreder fallet men har svårt att hitta ledtrådar. Dessutom bär han på en hemlighet, som till intet pris får komma ut. Luca D'Andrea, Michaels tidigare chef, har fått i uppdrag av maffian att ta reda på vem Yxmannen är. Nittonåriga Ida jobbar som sekreterare hos en privatdetektiv, och när hon snubblar över ledtrådar som kan leda till avslöjandet av Yxmannens sanna identitet kan hon inte låta bli att på egen hand försöka lösa mysteriet."

-----------------------
Jag hade hört en hel del positivt om den här boken och självklart lockades jag också av det snygga omslaget för att inte tala om att berättelsen utspelar sig under en väldigt intressant tidsperiod i USA och i en stad, New Orleans, där redan namnet sätter fart på associationerna.

Yxmannen är baserad på verkliga händelser år 1919 då en seriemördare härjade i New Orleans. Styrkan i den här boken ligger också i miljöbeskrivningarna, det känns verkligen som om man befann sig på plats i New Orleans med allt vad det innebär av bordeller, feststämning och musik. Allt blir så verkligt att det känns som man är där och hör musiken från de otaliga krogarna, klubbarna och bordellerna. Passande nog är en av karaktärerna i boken en verklig person, nämligen Louis Armstrong, och det ger det där lilla extra åt handlingen.

Yxmannen är en spännande berättelse som för mig verkligen tillbaka i tiden till 1920-talets New Orleans. De flesta karaktärerna i boken är inte precis Guds bästa lamm utan snarare tvärtom men det känns som att det här till och med förstärker den stämning som författaren verkligen lyckats fånga perfekt.

Jag blev inte direkt besviken för det går inte att komma undan, den här boken är väldigt bra, men den var inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig.  Hade jag inte haft så höga förväntningar så hade nog min uppfattning om boken varit lite annorlunda. Men jag ska nu se till att skaffa nästa del, Maffioso, i serien och läsa den också. Den har jag inte hört så mycket om så då är jag nog lite mer neutralt inställd när jag läser den.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Ray Celestins websida




Yxmannen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar