tisdag 7 augusti 2018

Veckans topplista - Årets bok 2018



Veckans topplista som anordnas av Johannas deckarhörna är tillbaka efter sommaruppehållet! Temat den här veckan är

Årets bok 2018 – De nominerade jag har läst /skulle vilja läsa

-------------------

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av olika litteraturpriser, utan är jag intresserad av en bok så läser jag den, är jag inte det så läser jag den inte, oavsett om den fått pris/blivit nominerad eller inte. Oftast är det alltså slumpen som avgör om jag läst någon nominerad eller en pristagare. Jag har bara läst två av de nominerade böckerna. Titeln är länkad till recensionen på de böcker jag läst





1. 1793 av Niklas Natt och Dag
Nog för att jag kände att jag behövde duscha och tvätta av mig efter att ha läst den, men vilken fantastisk debut! Jag har faktiskt röstat på den här som Årets bok 2018








2. Husdjuret av Camilla Grebe
Den här boken har jag läst och tyckte den var bra.









Och så några av de nominerade som jag är nyfiken på och  säkert kommer att läsa vid något tillfälle.






3. Mischling av Affinity Konar











4. Annabelle av Lina Bengtsdotter













5. Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan









9 kommentarer:

  1. 1793 är ruggigt bra. Men hemsk. Inte alls min typ av genre. Jag röstar på Colgans bok istället. Jag önskar det var mer blandat. Fler feelgood och inte så många nominerade deckare.

    SvaraRadera
  2. Annabelle tyckte jag verkligen om! Husdjuret är den som jag har röstat på, det var en fullträff för mig.

    SvaraRadera
  3. 1793 har jag läst, intressant och läbbig. Mischling har jag röstat på och en till av de jag läst. Husdjuret vill jag läsa.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av de nominerade, men fyra av dem hade jag i min hylla innan de blev nominerade :)

    SvaraRadera
  5. Annabelle är min favorit av de fyra som jag hittills läst. Har fyra till i bokhyllan.

    SvaraRadera
  6. Husdjuret har jag inte läst på din lista :)

    SvaraRadera
  7. Jag håller helt med dig om att bara läsa böcker som lockar - pristagare/nominerade eller ej är ganska ointressant i sig.

    SvaraRadera
  8. Av dina böcker har jag läs de övriga, men inte Mischling.

    SvaraRadera