torsdag 9 augusti 2018

Hett i hyllan #156


Dags för Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
-------------------

Boken jag plockat fram idag är inte fyndat på bakluckeloppis, som väldigt många av mina olästa böcker är


Samnang tiggarpojken av Staffan Nordstrand (titeln är länkad till Bokus och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
"För tiggarbarn i Phnom Penh är tillvaron hård. Ett barn är inte värt mycket, utom som inkomstmedel. Och när tiggarteamets ledare Aaron försöker sig på att exportera sin hårdhänt kuvade grupp om fem barn i sjuårsåldern från Kambodja till Thailand startar en kedja händelser som får ödesdigra konsekvenser. För det är många som vill ha sin del av kakan, vare sig det gäller organiserat tiggeri, tvångsprostitution eller trafficking av barn.
Samnang lyckas fly just innan han ska "fixas till" med syra eller verktyg för att bli ett mer inkomstbringande tiggarbarn, åtminstone på kort sikt. Tillsammans med sin tygelefant Soriya fortsätter han att fly och blir en hårdför överlevare i sin nya hemstad Bangkok. Men räddning finns så länge som modiga människor vågar se bakom fasaden, även om tillit är en lyx för bättre lottade."




Den här boken köpte jag 2016 på Erikshjälpen. Jag hade läst första delen, Under floden, i den här trilogin och ville gärna läsa fortsättningen också. Trots att jag alltså gärna ville läsa boken så blev den liggande i bokhyllan i brist på tid. Men jag vill faktiskt fortfarande läsa den så den åker nog tillbaka in i bokhyllan och så ska jag se till att köpa tredje delen i trilogin också.


3 kommentarer:

  1. Den boken kände jag inte till sedan tidigare, men det verkar vara en intressant trilogi.

    SvaraRadera
  2. Den här känner jag inte till, alls, varken bok eller författare.

    SvaraRadera