torsdag 2 augusti 2018

Recension: Lasaros tårar av Henrik Tord

Titel: Lasaros tårar
Serie: Svart paradis, del 2
Författare: Henrik Tord
Format: Pocket
Antal sidor: 456
Förlag: Ordfront förlag

"Tjugofem år efter händelsen den där iskalla Lucianatten bor Lorens kvar i Avesta. Ensam. Utanför. Inte mycket har hänt, inte förrän nu. Thailändska Sunee, som han träffat via nätet, är på väg till Sverige. Och nu kommer paniken krypande. Allas blickar - har du skaffat importfru, ditt pervo!
Långt tidigare, 1977, i nordvästra Thailand. Det svenska missionärsparet Erland och Ingbritt står handfallna i djungeln. Ett förvildat, blodigt flickebarn är bakbundet vid ett träd. Ingbritts tro lyser som en fyr, men Erland tvivlar på Gud och ser djävulens tecken överallt. i hans sökande efter barnets ursprung blir hans handlingar allt brutalare."

--------------

Av någon underlig anledning har det blivit att jag läser vissa serier i helt fel ordning och det gäller verkligen den här serien. Jag har läst del 1 och 3 (länk till recensioner längre ner på sidan) så nu var det dags att avsluta serien med att läsa del 2.

Stämningen i den här boken, precis som i de andra, är olycksbådande ända från början. Det gör att jag läser väldigt koncentrerat och är på helspänn ända från början och rycker till vid minsta ljud. Sedan jag läst de andra böckerna så vet jag att något obehagligt kan dyka upp på helt plötsligt när jag vänder sida.

Jag tycker faktiskt nästan synd om Lorens, jag kan nästan se byn framför mina ögon och höra de där kommentarerna om importfrun, och sådana tankar dyker nog upp i huvudet på många när de ser en thailändska med en svensk man. Att sen Sunee inte riktigt är vad man skulle kunna tro är ju ingen som ens kan ana.
Berättelsen om Ingbritt och Erland är redan från början rätt obehaglig och värre blir det men det tar ett tag innan jag förstår hur de hänger ihop med Lorens och Sunee. Och när jag väl kopplar ihop de två parallella berättelserna börjar jag lite smått ana att slutet inte riktigt skulle bli så som jag trott från början.

När boken börjar närma sig slutet förstår jag ju vad det hela egentligen handlar om (och det tänker jag inte avslöja här utan det får läsaren upptäcka själv precis som jag gjorde) och inser att jag precis läst en bok som handlar om sånt jag väldigt sällan läser om och tyckt att den var enormt spännande, nyckeln var att jag inte visste från början.

Lasaros tårar är en väldigt spännande och otäck berättelse som definitivt inte passar att läsa på kvällen om man nu inte absolut vill bli rejält skrämd. För mig ligger den här boken definitivt på gränsen till vad jag tål.

Även om Lasaros tårar är spännande och otäck så tycker jag fortfarande att Laboon är den bästa i den här serien.


Mer info om författaren och hans böcker finns på Henrik Tords websida




Mina recensioner av de andra delarna i serien

Del 1: KUM
Del 3: Laboon

Lasaros tårar finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/Pocket/E-bok
Bokus Häftad/Pocket/E-bok
CDON Häftad/Pocket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar