söndag 7 mars 2021

En smakebit på søndag - Örådet

Det har hittills varit en väldigt lugn helg då jag faktiskt för en gångs skull kunnat ägna mig helhjärtat åt läsning och recensioner. Jag har en rätt så ansträngande vecka framför mig så den här helgen handlar mycket om att vila. Så pass mycket faktiskt att jag till och med stängde dörren till mitt sovrum på natten mellan fredag och lördag. Lillkatten brukar nämligen komma in och försöka jag upp mig senast 06.30 på morgnarna och just nu kände jag att jag behövde sova ut lite, och då var det enklast att inte släppa in honom i sovrummet överhuvudtaget. Han var såklart inte glad för det men det fungerade så bra att jag nog kommer att göra likadant natten mellan lördagen och söndagen. Söndagen börjar i alla fall med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten.

---------------------

Min smakbit kommer från boken jag precis ska börja läsa, från sidan 10 i Örådet av Jakob Sverker (titeln är länkad till förlagets sid där det finns mer info om boken)

"Tysta gick de bredvid varandra upp i sanden mot den gräsbevuxna höjd där Marcello stod. Helikoptern avlägsnade sig ovanför dem och de övriga åta kanoterna nådde en efter en stranden. Joe insåg att han och lagkamraten hade varit snabbast över det smala sundet från lyxhotellet hit till den öde ön. Han fattade tag i den andres axel och gjorde en segergest. Mannen skrattade.

När de nådde Marcello fick de också ett uppskattande leende och en värderande blick. Filmteamet hade inte ens hunnit ställa i ordning utrustningen, så snabba hade de varit.

Joel var inte ansvarslös, det var inte problemet. Men han klarade inte av tristessen, hade inte tålamodet att hålla igen utan måste ge hundratio i allt han gjorde. Följa intuitionen, löpa linan ut. Fast så funkade det inte i vardagslivet. Egentligen var Joel också smart, men inte på det sättet som funkade i vardagslivet. Möjligen led han av en bokstavkombination, ingen diagnos, ingen visste."



14 kommentarer:

  1. Kände inte till den här boken. Verkar vara ett populärt ämne att skriva böcker om.

    SvaraRadera
  2. så tidigt går jag ogärna upp... tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Har aldrig förstått mig på det där med öråd... Låter klokt att stänga dörren. Men blir det inte ljudliga protester då?

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten, ska bli spännande att läsa din recension sedan.

    SvaraRadera
  5. Den har jag läst och gillat. Rolig idé att placera handlingen i en dokusåpa.

    SvaraRadera
  6. Denne har jeg lest om. Litt Robinson aktig? Håper den er spennende :)
    (Som en med bokstavdiagnose blir jeg bittelitt provosert av den siste setningen)

    SvaraRadera
  7. Jag har sett denna i bokvimlet på nätet. Jag följer Robinson-programmet slaviskt på tv. Ska bli kul att följa den nya säsongen som är inspelad i norra Sverige! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Om jag hade stängt ute mina katter (när jag hade katter) så hade de nog krafsat på dörren hela natten. :)

    SvaraRadera
  9. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. När jag stänger dörren till sovrummet blir det högljudda protester. Förr öppnade Lussekatten dörren eller rev och slog på dörren.
    Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Sett den här på fler bloggar men annars okänd för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Min katt brukar också vilja gå ut på natten, mellan kl 3 och 4. När han inte vill det, vaknar jag ändå för jag har vant mig att vakna då..

    SvaraRadera
  13. Så den handlar om Robinson alltså? När jag läste bara titeln tänkte jag direkt på det, men trodde nog inte det verkligen var så. Intressant tema!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! En okänd bok för mig.

    SvaraRadera