lördag 6 mars 2021

Recension: Thoras arv av Pia F. Davidson

Titel: Thoras arv
Författare: Pia F Davidson
Format: Inbunden
Antal sidor: 310
Recensionsexemplar   

"Året är 1944  och Thora och Thor är arton år. De har växt upp som föräldralösa i det lilla samhället Charlottenberg vid den norska gränsen. Thora arbetar på Ingeborgs café som osar av svettiga uniformer, surrogatkaffe och sällskapshungriga, inlagda soldater. 

En dag kommer morbror Finn in och ber om en ljusskygg tjänst. En vecka senare vinkar Thora av Thor på Charlottenbergs station. Båda vet att han aldrig kommer att återvända.

I nutid, på väg till sin far Thors begravning, hamnar Ethel i en syrenhäck. Där stöter hon ihop med Morgan och det uppstår en okomplicerad vänskap mellan dem. Tillsammans försöker de reda ut bakgrunden till de alarmerande foton och dokument hon hittat efter sin far"

--------------------------

Jag har läst ett flertal av den här författarens böcker (länkar till recensionerna finns längre ner på sidan) och gillat varenda en av dem så jag hade väldigt höga förväntningar på den här. Jag får nog upplysa redan nu att jag blev definitivt inte besviken på den här heller.

De första böckerna jag läste av den här författaren utspelade sig i nutid, förra boken var en historisk romance/feelgood och den här har både en nutida och en historisk del. Den historiska delen tar oss med till norsk-svenska gränsen under andra världskriget, i nutid hittar Ethel, Thors barn, gamla fotografier som gör att hon börjar nysta upp i faderns bakgrund. Det finns en igenkänningsfaktor där för mig eftersom jag själv nyligen börjat ta reda på mer om min egen släkt på grund av en del uppgifter jag fått reda på helt nyligen. Det märks att författaren gjort en hel del research inför skrivandet för händelserna och personerna känns både trovärdiga och verkliga och hela stämningen i den historiska delen känns tidstypisk.

Det är ett skönt flyt i handlingen och det gör att jag har svårt att slita mig från boken och läste den i princip på en sittning. Thoras arv är en spännande, lättläst och intressant bok som jag  fastnade för omedelbart när jag började läsa. Har du ännu inte läst något av Pia F. Davidson  så tycker jag det är dags nu för oavsett vad hon skriver om så är resultatet alltid bra!

Som vanligt med den här författarens böcker så hamnar Thoras arv direkt in bland Årets favoriter

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Pia F. Davidson för rec.exet!

Mer info om den här författaren och hennes böcker finns på Pia F. Davidsons websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Så tuktas en svinpäls
I likets vänkrets
Vänner i nöd, vänner i död

Astrids resa

Thoras arv finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok

Bokus Inbunden/E-bok

CDON Inbunden



1 kommentar: