fredag 12 mars 2021

Recension: Tio grisar nere av Denise Rudberg

Titel: Tio grisar nere
Serie: Marianne Jidhoff
Författare: Denise Rudberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 333
Recensionsexemplar

"En brutal dödsskjutning på en lugn östermalmskrog kastar förundersökningsledaren Marianne Jidhoff tillbaka i tiden. Hon hemsök av minnen från den dramatiska sommaren 1993. En kylig sommar då hennes numera döde make Hans utredde en annan krogskjutning medan deras äktenskap vacklade på ruinens brant.

I London 1993 gömmer sig den självsäkra och förslagna Sacha Jungfeldt undan sitt tidigare liv. Hon är fast besluten att påbörja ett nytt liv långt ifrån Stockholm. Men priset hon får betala för sin flykt är högt utan att varken ge trygghet eller normalitet."

-------------

Jag har läst ganska många av böckerna i den här serien och gillat dem. Min vana trogen har jag inte läst serien helt i ordningsföljd (av någon anledning blir det ofta så när det gäller mig och serier - jag läser en del då och då och följer inte alltid slaviskt att läsa i ordning) men just nu är det faktiskt 3 böcker jag ligger efter med i den här serien. Det får jag nog ta tag i så jag kommer ikapp helt och hållet och kan sen fortsätta läsa i ordning.

Det jag framför allt gillar med den här serien är en del av karaktärerna och då framför allt huvudpersonen Marianne Jidhoff men också den lite udda Augustin Madrid. Det finns väldigt många sympatiska karaktärer i de här böckerna och det är nog mycket dem som drar mig till den här serien.

Något som stryker mig fortfarande mothårs är uttrycket elegant crime när det gäller den här serien. Jag har nämligen väldigt svårt att förstå uttrycket och varifrån det kommer - är det pga miljöerna där handlingen utspelar sig, dvs Östermalm i Stockholm och andra ställen där de mer "välbesuttna" bor och umgås, handlar det om att man unnar sig lite "extra" i form av specialchoklad, kaviar osv från t ex Östermalmshallen? Min invändning är fortfarande att numera är det där inte nånting som bara "överklassen" gör utan många "vanliga" arbetare unnar sig lite lyx då och då i form av delikatesser från specialaffärer. Eller är det något annat som gör den här serien speciellt elegant?

I vilket fall som helst så är den här serien en som jag gärna följer just för att den är småmysig, för att jag gillar karaktärerna och för att den inte är så våldsam som många andra serier numera är och för att den ändå är så underhållande att läsa

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Mina recensioner av andra böcker i serien

Tio grisar nere finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar