fredag 26 mars 2021

Fem en fredag vecka 12: John Blund



Jag har sovit riktigt gott flera nätter i rad nu så idag är jag någorlunda pigg igen. Temat för Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda, är passande nog

JOHN BLUND

-------------

1. Vad är det sista du gör innan ögonen stängs för natten?
Läser några sidor, släcker lampan och justerar sängen (ställbar) så att jag ligger i så skön sovställning som möjligt

2. Vad handlade din senaste dröm om?
Om brorsan som gjorde dumheter - IGEN

3. Hur många timmar sömn per natt brukar du få?
Jag lider av sömnstörningar så det varierar ganska kraftigt från 2 timmar i taget (när sömnstörningarna slår till ordentligt) till 7 timmar när förutsättningarna är optimala (dvs att jag har hitta exakt rätt sovställning, har inte gått och lagt mig för tidigt eller för sent osv osv osv) Sen hänger mycket också på om jag har sovrumsdörren öppen eller inte. Är den öppen så kommer yngsta kattkillen in tidigt på morgonen och väcker mig.  Just nu har jag den stängd för att få sova lite längre på morgnarna.

4. Är du en morgonlärka eller nattuggla?
Nattuggla definitivt - är som piggast på nätterna och sitter gärna uppe fram tills morgonen och tar sen en tupplur på dagen istället. Lägger jag mig för tidigt, dvs före kl 02.00 på natten så vaknar jag nästan garanterat efter 2-3 timmar.

5. När sover du som bäst?
När jag lyckats få min ställbara säng i perfekt läge så att sovställningen blir optimal, när det är lagom varmt/svalt i sovrummet och när kattpojkarna inte börjar jaga upp oss svintidigt för att få frukost.

11 kommentarer:

  1. He he ja pusekatter vet når de vil ting, og da skal de ha det NÅ!

    SvaraRadera
  2. Min fru brukar drömma att jag säger eller gör en massa konstigheter.

    SvaraRadera
  3. sömnen är ett evigt problem för mig. känner mig sällan riktigt utsövd

    SvaraRadera
  4. Vaknar också efter ett par tre timmar, men somnar om snabbt efter toabesök. Öppnar knappt ögonen när jag gå upp på natten. Svalt i sovrummet är viktigt, och stängd dörr, trots att jag bor ensam! Tror jag stänger ute en del ljud då!?

    SvaraRadera
  5. Jag har också ställbar säng sen ett par år, toppen! Nyligen också en tyngdfilt. Numera sover jag gott. Tidigare kunde jag ligga sömnlös några timmar varje natt.
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  6. Om vi nu ska tala om drömmar, så har jag en återkommande dröm, fast nu är det ett bra tag sedan. Den går ut på att bilen är borta och jag letar och letar och letar....
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. numera kan jag vara både kvälls- och morgontrött

    SvaraRadera
  8. Sömnstörningar är jobbigt, sover illa lite då och då, inte kul. Jag har drömt konstiga saker på sistone men minns dem inte riktigt. Kanske tur det.

    SvaraRadera
  9. Jag skulle nog ha min sovrumsdörr stängt om jag hade katter eller andra husdjur alltså;-)
    Kul att läsa att du heller inte har några problem med att lägga dig "mitt i natten". Det har inte jag heller. Å så vaknar jag när jag vaknar - senare under vintern, tidigare under sommaren.

    SvaraRadera
  10. Mina katter hittar jag oftast på huvudkudden när jag vaknar och hunden ligger under täcket. Gillar det för då gosar vi en stund, närhet är viktigt när man lever solokvist. Skönt med en ställbar säng.

    SvaraRadera
  11. Läsa några sidor låter skönt :) . Jag hinner aldrig med det där :) .

    SvaraRadera