fredag 5 mars 2021

Fem en fredag vecka 9: Val

 

Den här fredagen blir en dag då jag ska först och främst försöka få gjort sånt som borde gjorts redan tidigare i veckan men som jag ännu inte hunnit med och idag är det också dags att börja förgro en del grönsaker/örter. Men först ut är fredagens stående inslag, nämligen Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda. Veckans tema är

VAL

-----------

1. Vilka fem maträtter skulle du välja att för alltid att äta?
Jag skulle nog snarare välja efter vad man äter till och då skulle det bli en pastarätt, en risrätt, en potatisrätt, en grönsaksrätt och ev en rätt som passar till t ex mathavre.

2. Vilka fyra saker i källaren/förrådet skulle du egentligen kunna slänga?
Urgamla kläder (som jag faktiskt lyckats få sålda på loppisar), ett par set med kryddburkar (alldeles för många dubletter av vissa kryddor), ett helt gäng med te- och kafemuggar som jag inte längre vill ha och några monteringsfärdiga ljusramper till mässvepor som jag fick från ett företag jag jobbade hos till föreningen jag var medlem hos en längre period.

3. Vilka är dina tre favoritklädesplagg i din garderob?
 Nyckelord för mig är bekväm och mjuk. En blå tjock tröja som är precis lagom varm med snygg färg och bekväm både att ta och ha sig. Ett par hemmaponchon i fleece (inte precis världens snyggaste men varma, mjuka och bekväma). En tunn blå tunika för sommaren att ha på ett linne eller T-shirt för att skydda mot solen. Perfekt tunn för att man ska orka ha den på sig på sommaren, så tunn att det fläktar lite men ändå så pass tät att den  skyddar mot solen (eftersom jag bränner mig väldigt lätt och måste alltid skydda mig extra noga)

4. Vilka två telefonnummer kan du utantill?
Makens och brorsans eftersom det är de som jag oftast ringer till och de har jag inga snabbval till just för att tvinga mig sjäv att komma ihåg numrena så att jag alltid kan ringa någon av dem från vilken telefon som helst.

5. Vilken enda högtid skulle du fira om du måste välja?
Det skulle nog vara midsommar, den enda högtid jag faktiskt nästa bara har positiva erfarenheter och minnen av

10 kommentarer:

  1. min 88-åriga mor är duktig på långa telefonnummer, alla riktnummer till Finland 🇫🇮

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det känns som att det alltid regnar på midsommar.

    SvaraRadera
  3. Det var en intressant tanke om telefonnumren!!!

    SvaraRadera
  4. Bekväma kläder spar man gärna på tills de faller ihop. Jag valde Julen, för då är det familjen som gäller. Men en midsommar bland goda vänner är också härligt.

    SvaraRadera
  5. förr i tiden kund jag massor med telefonnummer. men nu när en ringer annorlunda har jag tappat den färdigheten. men siffror fastnar ganska lätt rent generellt.du har verkligen valt förnuftigt vad det gäller kläderna

    SvaraRadera
  6. Midsommer er litt trist, da går det mot høst og vinter igjen...

    SvaraRadera
  7. Jag måste ju säga julen, då jag har barn och barnbarn, annars skulle jag välja midsommar, oavsett väder, så är det sommar!

    SvaraRadera
  8. Bekvämt och mjukt, ja sådana kläder gillas.
    Tänker tanken att tvinga mig själv att minnas några viktig nummer. Det vore en utmaning för mig, en väldigt nyttig sådan.

    SvaraRadera
  9. Gillar ditt val av mat, förutom mathavre. Å du verkar ha en massa "slängbart" i ditt förråd;-)

    SvaraRadera
  10. Jag älskar midsommar, men tyvärr går det åt fel hål sen, då är peaken nådd. Kläder ska vara bekväma, är de snygga är det bonus

    SvaraRadera