fredag 12 mars 2021

Fem en fredag vecka 10: Trendigt

 

Trots att jag gick upp relativt tidigt i morse så blev det inte mycket gjort. En av orsakerna var nog att maken var i högform och störd mina vanliga "morgonritualer" så det tog längre än vanligt att komma igång för mig. Men nu börjar det kännas som att det är dags att få lite fart och först ut är då att svara på frågorna i Fem en fredag, som anordnas av Elisamatilda. Rubriken den här veckan är

TRENDIGT

-----------

1. Vad var mest trendigt under dina tonår?
Ojojoj, just under de där åren hände det mycket och det började nog med de där nedslitna träskorna : Träskorna skulle vara svarta och så slet man bort sulan under så att det blev själva trät i botten som slets ner vilket gjorde att efter ett tag så fick man en mycket märklig vinkel på foten när baksidan av skon nästan slitits ner helt medan höjden fram var helt normal. Sen kom V-jeansen, dvs jeans som var avskurna och synligt sydda i ett V vid knät. Nästa trend var att jeansen skulle vara så tajta att enda sättet at få på dem och knäppa dem och dra upp dragkedjan var att ligga på golvet. När man sen väl fått på sig dem och kommit upp så kunde man knappt andas. Direkt efter kom det här med krullpermanentat hår som det fanns otaliga varianter av, den ena hiskligare än den andra. På 70-talet hände det massor och det var mycket trender som kom och gick...


2. Hur har du omedvetet någon gång varit trendig?
Jag ar nog alltid varit medvetet otrendig och envist hållit fast vid min egen stil. Och den stilen har nog aldrig sammanfallit med de rådande trenderna.

3. Vilken trend skulle du vilja se kommer tillbaka?
Lite mer gångna tiders klädstilar , det finns galet mycket snyggt i både form och färg från 70/80-talet och bakåt

4. Vilken trend skulle du aldrig anamma?
Det nuvarande tonårsmodet skulle definitivt inte fungera för mig, jag gillar mer glamour, flärd, kvinnligt, höga klackar osv

5. Vad vill du ska bli trend?
Jag är inte så intresserad numera heller av trender, mycket för att jag numera inte kan klä mig på sånt sätt utan måste hela tiden tänka på att välja efter vad som funkar när man sitter i rullstol.

8 kommentarer:

  1. jag har bytt stil några gånger, har på mig sånt jag gillar, oavsett trender.

    SvaraRadera
  2. Som varande man törs man väl knapp säga att man gillar när kvinnor klär sig "kvinnligt", för då anses man säkert som sexistisk.

    SvaraRadera
  3. Dom där träskorna tror jag att jag har missat, verkar väldigt jobbigt att gå i =)

    SvaraRadera
  4. Träskor hade jag när jag var barn. Har dom inte kommit tillbaka lite nu?

    SvaraRadera
  5. Du och jag verkar vara ungefär lika gamla - av modetrenden att döma alltså.
    Det där med jeansen och att ligga på golvet respektive på sängen för att dra upp blixtlåset minns jag. Tänk, sånt skulle man knappast göra idag, eller hur;-) Krullpermanent så kallad afrolook minns jag också. Men precis som du var jag inte så värst trendig på den tiden. Inte idag heller för den delen;-)

    SvaraRadera
  6. Träskor ja, dem hade jag glömt. Eller kanske förträngt. Minns att de var väldigt tunga ett tag. V jeans gick jag i lite efter ”alla” andra.

    SvaraRadera
  7. jag minns inte precis några trendiga kläder från tonåren. möjligtvis hade min syster och jag var sin bardotrutig klänning. träskor har jag svårt att gå i vrickar bara anklarna

    SvaraRadera
  8. Att ligga på sängen och försöka hålla andan för att få på sig jeansen minns jag, idag får jag panik även av stretchiga material som sitter åt. Vi är alla olika, låt oss bejaka det

    SvaraRadera