tisdag 16 mars 2021

Tisdagstrion vecka 11: Irland

 

Igår fick jag inte mycket gjort eftersom jag först var på provtagning och därefter ute och shoppade (för första gången på gud vet när) så idag lär jag ha fullt upp med att få allt gjort som borde4 ha gjorts redan igår. Samtidigt ska jag såklart hinna med de vanliga tisdagsinläggena också. Först ut är i alla fall Tisdagstrion, som anordnas av Ugglan och boken. Veckans tema är

IRLAND

-----------------

Det blev ett tema i temat, tre grymma barmdomsmemoarer från den fattiga katolska delen av landet. Alla tre är böcker jag läst innan jag började blogga så  jag har inte publicerat några recensioner av dem, men alla är baserade på sanna berättelser. Titlarna är länkade till Bokus sida där det finns mer info om böckerna.



1. Säg det inte till någon: Ett barndomshelvete i Magdalenatvätterierna av Kathy O'Beirne 
Kathy O'Bierne som spärrades in på en katolsk uppfostringsanstalt










2. Ängeln på sjunde trappsteget av Frank McCourt  
Memoarer från en barndom i den fattiga delen av Irland










3. The God Squad av Paddy Doyle
Paddy Doyle som spärrades in på en anstalt när han var barn och om hans liv där.




 





13 kommentarer:

  1. Dessa katolsk uppfostringsanstalt och kloster, ledsam läsning, inte så långt tillbaka i tiden.

    SvaraRadera
  2. Det finns verkligen många böcker på det här temat - grymma öden, men fängslande böcker.

    SvaraRadera
  3. Ängeln på sjunde trappsteget vill jag hemskt gärna läsa.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dem men de verkar intressanta allihopa!

    SvaraRadera
  5. Verkar vara tre eländesskildringar. Måhända har Irland haft många mörka sidor.

    SvaraRadera
  6. Jag har läst lite på Ängeln på sjunde trappsteget men den var väldigt sorglig.

    SvaraRadera
  7. Nya böcker för mig men dem låter intressanta. Och viktiga. Ska skriva upp dem. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. stackars barn på anstalter! har läst Ängeln på sjunde trappsteget. och annat av Paddy Doyle

    SvaraRadera
  9. Säg det inte till någon och The God Squad verkar intressanta och hemska. Ängeln på sjunde trappsteget har jag också i min trio. En bra bok.

    SvaraRadera
  10. Jag älskade McCourts bok, så nu blev jag nyfiken på de andra

    SvaraRadera
  11. McCourts bok har jag läst. Tack för tips om de andra två.

    SvaraRadera
  12. Ängeln... har jag i hyllan men den har inte blivit läst ännu. De andra var okända för mig.

    SvaraRadera
  13. Boken av Frank McCourt har jag läst. Tack för övriga tips!

    SvaraRadera