söndag 28 mars 2021

En smakebit på søndag - Rovhjärta

 Det har  varit en väldigt lugn helh än så länge. På lördagen blev det mycket matlagning med färdiga middagar in i frysen och så fick vi vår första grönsaksleverans från en grönsaks- och frukthandlare i närheten. Vi tittade en del på tv och tog faktiskt en tupplur i soffan på dan och så hade jag både tid och ork att ägna mig åt läsning. På söndagen ska vi göra underlaget för vårt bankärende färdigt och så blir det en del annan planering inför kommande vecka. Förhoppningsvis hinner jag ändå läsa lite och skriva färdigt lite recensioner.Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker.

----------------

Min smakbit kommer från sidan 11 i Rovhjärta av Ulrika Rolfsdotter (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)


"Lillemor kände däremot till allt om den gamla familjefejden, men Sven hade bett att hon inte skulle berätta för Saga. Därmed inte sagt att den på något sätt var glömd och förlåten. Sven hade lovat sin far att aldrig glömma.

På något sätt ska jag ta tillbaka den där skogen, tänkte han. Kommer dag, kommer råd.

Han låste bilen och försäkrade sig om att garageporten gått igen innan han gick mot huset. Något rörde sig i ögonvrån och Sven vred på huvudet. Han stelnade till.

Det stod någon där, i mörkret.

En kvinna i vit fotsid klänning med gråsvart hår hängande för ansiktet stirrade på honom.

En häxa, tänkte Sven.

Kvinnan sträckte händerna mot honom och öppnade munnen. Hennes röst lät som en torr utandning.

"Hjälp", viskade hon. "Flickan!" Hjälp flickan."







11 kommentarer:

  1. Spennende! Nå ble jeg nysgjerrig på hva som skjer videre :)

    God påske!

    SvaraRadera
  2. dramatiskt så det förslår! helt ny bok för mig. T
    tac för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Jag vet att jag har sett den här boken någonstans i mitt flöde den senaste tiden. Låter spännande.

    SvaraRadera
  4. dottern har beställt massa fina grönsaks- och fruktlådor, det blir lite variation, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Har sett den här boken på Instagram. Från smakbiten låter det spännande.

    SvaraRadera
  6. Den är jag sugen på. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
  7. Den låter ju riktigt spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Ja, den lät riktigt spännande! Fint omslag också. Ska gå in och läsa lite mer om den.

    SvaraRadera
  9. Låter som en spännande bok. Tycker om titeln. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Hm, den låter spännande, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Häftigt omslag, kollade upp boken, verkar innehålla det mesta! Tack för smakbit

    SvaraRadera