måndag 8 mars 2021

Recension: Blandat blod av Katarina Mazetti

Titel: Blandat blod
Serie: Släkten
Författare: Katarina Mazetti
Format: Pocket
Antal sidor: 253
Hyllvärmare 2020

"En kall vinternatt lämnar Alfdis utan förklaring sin man och sina två må söner, Svarte och Kåre. Stormen tjuter när hon stänger dörren till gården på Möckelön bakom sig. Hennes familj letar förgäves efter henne.

Många år senare möter vikingen Svarte den vackra sidenhandlardottern Milka på en marknad i österled. Hon och hennes bror är utblottade och ser ingen annan utväg än att följa med de resliga handelsmännen till Norden. Två olika kulturer möts och blod blandas. Vad framtiden har i sitt sköte kan Milka inte i sin vildaste fantasi föreställa sig"

---------

Jag hade läst några delar i serien Släkten och gillat dem så när jag såg att den här första delen  lottades ut hos en annan bloggare så deltog jag och vann den. Det var ju perfekt för då kunde jag börja läsa ända från början. Något av det intressanta med den här serien är att det är olika författare till de olika delarna. Den här författaren kände jag inte till alls innan jag läste den här boken.

Kanske är det tidsperioden, vikingatiden, som gör att jag inte alls tycker lika mycket om den här boken son on de som jag läst tidigare eller så är det bara att den här författarens stil inte riktigt fungerar för mig. Det är en intressant berättelse (speciellt om man gillar att läsa om vikingar), men tyvärr ingenting som får mig att engagera mig speciellt mycket. Nu gäller det alltså för mig att leta rätt på nästa del i serien så får vi se om jag gillar den bättre.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Katarina Mazettis websida

Andra delar i serien Släkten jag läst och recenserat

Del 10: Midsommarbrud av Elisabeth Östros

Del 11: Skärvornas dotter av Johanna Nilsson


Blandat blod finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/Pocket/E-bok

Bokus Häftad/Pocket/E-bok

CDON Häftad/Pocket


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar