söndag 21 mars 2021

En smakebit på søndag - Vårvinter

Det har varit en härlig helg än så länge. Jag har visserligen inte fått så mycket gjort som jag hade önskat och planerat men jag känner mig ändå mer utvilad och tillfreds än vad jag känt mig på länge. På lördagen har vi äntligen planerat lite inför mötet med rådgivaren på banken och är nu nöjda med det vi hittills satt ihop. Den här helgen blir helt enkelt en planeringshelg. På lördagen satt alltså maken och skrev ut info om våra skulder och inkomster, räntor osv  (lite tråkgöra men också nyttigt att göra då och då) medan jag satt oh gjorde lista på vadd vi skulle ta upp med banken. På söndagen är det dags för det vanliga, göra matlista för kommande vecka, gå igenom och göra inköpslista och sen försöka få ihop ett litet schema för veckan. Söndagen börjar i alla fall med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten.

-------------

Min smakbit kommer från sidan 13 i Vårvinter av Ingrid Marie Thorslund (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)


"Solen sjönk ner över dalen och utsikten från hotell Copperhill svindlade när bergen gick omlott, med Åresjön i mitten som en frusen ryggrad. Kylan från helikopterplattan trängde igenom sulorna på Fredrikas finstövlar. Hon gjorde åkarbrasor med armarna och hoppades på att hennes pappa Rutger snart skulle plocka upp henne för den korta resan mellan hotellet och Fäviken. Vad kunde det ta att flyga, max fem minuter? Hon var i alldeles för god tid och fick värma sig av tanken på att hennes Martin var på väg till Åre från Syrien, där han sydde ihop söndrade kroppar. Både Rutger och Martin kom för att närvara på hennes första vernissage. Som hon hade slitit de senaste månaderna! Motiven hade vuxit fram ur själsrörelsen tills hon hade legat sömnlös natt efter natt, uppvarvat trött och lycklig.

Fredrika höjde volymen i hörlurarna och vickade på höfterna i takt med First Aid Kits My Silver Lining. Så hördes smatter från rotorblad, som snart överröstade musiken. Piloten landade kontrollerat. Rutger satt vid det bakre fönstret och vinkade med öppen handflata. Fredrika vinkade ivrigt tillbaka och sprang mot dörren som öppnades."








14 kommentarer:

  1. helt ny författare för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. bäst att vara förberedd innan banken, jag var förberedd innan jag skulle träffa doktorn.... tack för smakbiten, trevlig söndag.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten den känner jag inte alls till, det måste kollas upp.

    SvaraRadera
  5. Den känner jag inte till. Tack för en trevlig smakbit.

    SvaraRadera
  6. Det er deilig å føle seg uthvilt etter en helg, selv om en kanskje ikke har fått gjort noe :-) Jeg har nok ikke gjort så mye jeg heller :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. En för mig helt okänd författare och bok.

    SvaraRadera
  8. Passande titel just nu! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Lykke til med banken! - og nyt at det er helg og vår :)

    SvaraRadera
  10. Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Okänd bok, men verkligen passande till årstiden!

    SvaraRadera
  12. Den har jag nog inte sett förut. Känner inte till författaren heller.

    SvaraRadera
  13. Den boken kände jag inte till. Copperhill är ett helt fantastiskt hotell, har bott där ett par ggr, och skulle gärna dit igen.

    SvaraRadera
  14. Jag ogillar det mesta som har med matlagningsbestyr att göra men lyckades ändå göra en veckomeny och beställa igår morse. :)

    SvaraRadera